Alexey Boiarskyi benoemd tot hoogleraar

Theoretisch natuurkundige en kosmoloog Alexey Boiarskyi is per 1 oktober benoemd tot hoogleraar.

Alexey Boiarskyi

Alexey Boiarskyi combineert deeltjesfysica met kosmologie in zijn theoretisch werk, en is een initiatiefnemer van SND@LHC, een neutrinodetector die wordt gebouwd bij de Large Hadron Collider, de deeltjesversneller van CERN bij Genève. SND@LHC is een voorganger van de grotere SHiP (Search for Hidden Particles), een detector die op zoek gaat naar deeltjes waaruit donkere materie bestaat, een type van materie waarvan het bestaan nodig is om astronomische waarnemingen te verklaren.

‘Kosmologie is een belangrijk onderzoeksgebied voor LION, en Alexey Boiarskyi is één van de pijlers hierin’, zegt Jan Aarts, de wetenschappelijk directeur van het Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde. ‘Hij is een erg creatieve wetenschapper, die ons verbindt met de wereld van de astronomie en de wereld van de deeltjesfysica. Daarmee kan hij studenten in deze vakgebieden een uniek perspectief bieden. Het is dus passend zijn waardevolle bijdragen erkend worden met deze benoeming.’