Koninklijke onderscheiding voor Gert Oostindie

Gert Oostindie, hoogleraar Koloniale en Postkoloniale Geschiedenis, is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg de Koninklijke onderscheiding uit handen van de Leidse burgemeester Henri Lenferink na het uitspreken van zijn afscheidsrede ‘De toekomst van het koloniale verleden’ in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden op 17 december.

Gert Oostindie (1955) werd in 1983 hoofd van de afdeling Caraïbische Studies van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde / Royal Netherlands Institute of Southeast Asian and Caribbean Studies (KITLV-KNAW) en in 2000 werd hij benoemd tot directeur van het instituut. Ook is hij sinds 2006 hoogleraar Koloniale en Postkoloniale Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Van 1993 tot 2006, was Oostindie hoogleraar Antropologie en Comparatieve Sociologie van het Caribisch gebied aan de Universiteit Utrecht.

Afscheidsrede

In zijn rede over het koloniale en slavernijverleden van Nederland en de hedendaagse resonantie ervan benadrukte Oostindie dat het spreken over de koloniale geschiedenis en het slavernijverleden een belangrijk maatschappelijk, verbindend doel kan dienen. Hij riep op om bij het vertellen van deze geschiedenis te zoeken naar de nuances, de verschillen in perspectief, de stemmen die elkaar tegenspreken en ook ruimte te geven aan andere dimensies zoals emotie en verbeelding. Maar om dit wel te doen vanuit een goed begrip van de historische context.

De tekst van de afscheidsrede ‘De toekomst van het koloniale verleden’ is hier te vinden.

Foto: Echtgenote Ingrid Koulen spelde Gert Oostindie het lintje namens de Leidse burgemeester op. Fotograaf: Froukje Vernooij.