Tazuko van Berkel en Noel de Miranda treden toe tot Jonge Akademie

De Leidse onderzoekers Tazuko van Berkel (Griekse en Latijnse Taal en Cultuur) en Noel de Miranda (kankerimmunologie, LUMC) treden volgend jaar toe tot De Jonge Akademie van de KNAW. Zij worden officieel als lid geïnstalleerd op 22 maart 2022.

De Jonge Akademie bestaat uit onderzoekers uit verschillende disciplines die zich wetenschappelijk hebben bewezen en minder dan tien jaar geleden zijn gepromoveerd. Tijdens hun vijfjarige lidmaatschap maken ze zich sterk voor projecten op het gebied van wetenschapsbeleid, interdisciplinariteit, wetenschap en maatschappij en internationalisering.

Tazuko van Berkel

Tazuko van Berkel doet onderzoek naar zelfbeeld, mensbeeld en wereldbeeld bij de oude Grieken. Ze leidt momenteel een onderzoeksproject over de geschiedenis van economisch denken in de Griekse oudheid: wat voor visies op het lichaam, vrijheid, rationaliteit, individualiteit en competitie worden voorondersteld? En is economische kennis beschrijvend of voorschrijvend, generaliseerbaar of contextueel, cijfermatig of verhalend?

Binnen De Jonge Akademie wil zij onderzoeken hoe geesteswetenschappers productief het gesprek kunnen aangaan met het grote publiek. Ook wil zij graag in samenwerking met onder andere de Akademie van Kunsten een dialoogprogramma en artistieke interventie opzetten waarin scholieren leren reflecteren op consumptiegedrag en schuldenproblematiek.

Noel de Miranda

Noel de Miranda probeert met zijn onderzoek te begrijpen hoe het immuunsysteem van de patiënt kankercellen herkent, hoe kankercellen ontsnappen aan herkenning door het immuunsysteem en hoe deze kennis vervolgens kan worden gebruikt om effectieve immunotherapieën te ontwikkelen voor het behandelen van patiënten.

Als lid van De Jonge Akademie wil hij bijdragen aan een duurzame en stimulerende academische omgeving waar wetenschappers en onderzoekers zich kunnen ontwikkelen en die toegankelijk en inclusief is voor de gehele samenleving.

Naast Van Berkel en De Miranda treden nog acht onderzoekers toe tot De Jonge Akademie.