Lenneke Alink in de media over kindermishandeling

Kindermishandeling is de kern van het werk van hoogleraar Lenneke Alink, tevens wetenschappelijk directeur van het instituut Pedagogische Wetenschappen aan Universiteit Leiden. “Het aanpakken van mishandeling verdient topprioriteit, laat daar geen misverstand over bestaan.” Maar het onderwerp verlangt wel een genuanceerde benadering. “We moeten veel beter proberen te begrijpen hoe de mechanismen hierachter werken in de opvoeding. Welke processen spelen er bij ouders die maken dat het hen niet lukt om niet te slaan en te schreeuwen? En hoe kunnen we daar dan in de hulpverlening nog beter bij aansluiten?”

Het onderzoek van Lenneke Alink richt zich met name op kinderen en gezinnen in moeilijke, problematische situaties. Denk aan stress, opvoedingsproblematiek, kindermishandeling, probleemgedrag bij kinderen. Samen met haar onderzoeksteam probeert zij  vragen te beantwoorden als: waarom hebben sommige ouders te maken met ernstige opvoedingsproblemen? Welke (oorzakelijke) rol spelen stress en cognities hierin? Wat is de rol van chaos in het gezin? Hoe hebben opvoedingsproblemen invloed op de ontwikkeling van probleemgedrag van kinderen? Hoe kunnen ouders en kinderen hier het beste in worden ondersteund?

Lees meer over Lenneke Alink ››

Bij LECK: 'Mini-college met Lenneke Alink: Het waarom van kindermishandeling'

Hoe verklaar je waarom sommige ouders hun kinderen mishandelen? Op die vraag zoekt hoogleraar Lenneke Alink, samen met haar onderzoeksteam, een antwoord. En dát antwoord moet vervolgens bijdragen aan betere hulp voor ouders en hun kinderen, waardoor we kindermishandeling kunnen stoppen en voorkomen.

Lees het volledige mini-college met Lenneke Alink op Leck.nu (31 augustus 2021)

Bij RTL Nieuws: 'Fors letsel en voortdurend gegil: meldingen huiselijk geweld ernstiger van aard tijdens lockdown'

Tijdens de lockdown zijn er meer meldingen van ernstig huiselijk geweld. Dat zegt Landelijk Netwerk Veilig Thuis. Zij zien dat de meldingen ongeveer gelijk blijven, maar dat deze wel heftiger zijn en er steeds vaker acuut moet worden ingegrepen.

Lees het volledige artikel op de website van RTL Nieuws  (21 januari 2021)

In Trouw: 'De scholen blijven nog drie weken dicht en dat beschadigt kwetsbare kinderen: mishandeling nam fiks toe tijdens de eerste lockdown'

Dat de scholen dicht zijn, heeft grote gevolgen voor kinderen bij wie er thuis problemen zijn. Uit Leids onderzoek blijkt dat naar schatting bijna 40.000 kinderen zijn mishandeld tijdens de eerste lockdown, circa drie keer zoveel dan in 2017.

Lees het volledige artikel in Trouw (17 januari 2021)

Bij EenVandaag: 'Docent op afstand doet kwetsbare leerlingen geen goed: 'Scholen onmisbaar bij signaleren kindermishandeling''

Dat de scholen dicht zijn, heeft vergaande consequenties voor kinderen met een lastige thuissituatie. Normaal gesproken signaleren docenten dat het niet goed gaat, maar via videobellen is dat lastiger. En dat terwijl mishandeling dit jaar fors toenam.

Lees het artikel op de website van EenVandaag (16 januari 2021)

Bij BNNVARA: 'Meer hulpvragen huiselijk geweld via online chatdiensten'

Alink: “Je kunt je voorstellen dat het nu juist onzichtbaarder is, omdat er minder zicht is op de gezinnen. Het geweld gebeurt heel veel binnenshuis, waar de deuren echt dicht zitten. Mijn vermoeden is dat het wel toeneemt. Bij gezinnen die al kampen met moeilijkheden, nemen de spanningen enorm toe als je 24 uur per dag samen thuis verblijft.”

Lees het volledige artikel 'Meer hulpvragen huiselijk geweld via online chatdiensten' op BNNVARA (31 maart 2020)

In Mare: 'Over de vraag wat kindermishandeling is, denkt iedereen anders'

Iedereen is het erover eens dat je kinderen niet moet mishandelen. Maar wat ‘kindermishandeling’ precies is, daarover lopen de opvattingen uiteen. En Nederland is zeker niet de braafste ouder van de klas.

Lees het volledige artikel Over de vraag wat kindermishandeling is, denkt iedereen anders op Mareonline.nl (6 feb 2020)

In Trouw: ‘Het gros van de ouders mishandelt hun kind niet moedwillig’

Kindermishandeling is een hardnekkig probleem, maar over de oorzaken is nog weinig bekend. Hoogleraar pedagogiek Lenneke Alink (Universiteit Leiden) krijgt vandaag de Ammodo Science Award voor haar onderzoek hiernaar. ‘Ik probeer te doorgronden waarom ouders op een bepaalde manier reageren.’

Lees het interview ‘Het gros van de ouders mishandelt hun kind niet moedwillig’ in Trouw (29 januari 2019)