Theorie in de praktijk: onderzoek naar ras in Nederlandse archieven

Op donderdag 24 november gaf professor Betty de Hart de lezing ‘Exploring the Legal Archive on Race: Methodological Challenges’. Deze lezing was de tweede in de lezingenreeks ‘Reconsidering the Socio-Legal Gaze’ die georganiseerd wordt door het Van Vollenhoven Instituut.

Prof. Betty de Hart

Het vinden van bewijzen voor racistische denken en handelen in Nederlandse juridische archieven is niet eenvoudig, betoogde professor Betty Hart. Zij heeft echter een grootschalig onderzoek gedaan waarin zaken die gerelateerd zijn aan staatsburgerschap, migratie en voogdij over kinderen bestudeerd werden, evenals artikelen van prominente rechters en rechtsgeleerden, en waarin ook berichtgeving in de media werd meegenomen. Als resultaat van dit onderzoek heeft professor de Hart aanzienlijke bewijzen gevonden van Nederlandse advocaten, rechters en academici die actief raciale categorieën construeren.

Betty de Hart is hoogleraar transnationale gezinnen en migratierecht aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2017 ontving zij een European Research Council (ERC) Consolidator subsidie voor haar onderzoeksproject ‘EUROMIX: Regulating Mixed Intimacies in Europe’. Dit onderzoeksproject richt zich op het beantwoorden van de vraag of, hoe en waarom ‘gemengde’ relaties in Europa worden geregulariseerd, hoe ‘gemengde’ stellen reageren op de regularisering en welke rol het recht en juristen spelen in de manier waarop het denken over ‘ras’ zich in Europa heeft ontwikkeld.

De lezing van prof. Betty de Hart ‘Exploring the Legal Archive on Race: Methodological Challenges,’ was de tweede in de reeks ‘Reconsidering the Socio-Legal Gaze’ die in het academisch jaar 2021-2022 georganiseerd wordt door het Van Vollenhoven Instituut. Ondanks het feit dat de lezing online moest worden gehouden vanwege de COVID-maatregelen, werd de lezing bijgewoond door bijna 40 toehoorders waaronder studenten, docenten en een aantal belangstellenden vanuit het buitenland. Na de lezing van professor de Hart volgde een levendige discussie die de aanzet vormde voor verdere interuniversitaire samenwerking over dit onderwerp.

De lezingenreeks ‘Reconsidering the Socio-Legal Gaze’ beoogt kritisch debat te stimuleren over de visies op rechtvaardigheid en machtsrelaties die ten grondslag liggen aan Leids en internationaal Law and Society-onderzoek. De volgende lezing, op 9 december, is de laatste van dit semester. Dr. Upik Djalins zal spreken over het ontstaan van socio-legal studies in de context van het koloniale bestuur in Nederlands-Indië. In januari wordt de aandacht verlegd naar de toekomst van de rechtssociologie: Dr. Moshen Al Attar zal op 13 januari spreken over de dekolonisatie van het juridisch curriculum.