Universiteit Leiden

nl en

Marjo de Graauw let op het welzijn van student én docent

Heftig. Dat is het eerste woord dat bij docent Marjo de Graauw opkomt als ze terugkijkt op het afgelopen jaar. Maar door haar creativiteit en ervaring met onderwijsinnovatie lukte het haar alsnog om goed onderwijs neer te zetten.

Zelf is ze weinig op de campus geweest, toch kreeg Marjo de Graauw positieve beoordelingen van haar studenten. En dat voor een vak met ruim 400 eerstejaarsstudenten. Wat is haar geheim? ‘Dit vak was gericht op onderzoek en samenwerken. Een hele uitdaging om dat online te doen, maar we hebben een vruchtbare werkplek in Teams weten te creëren. De studenten vertelden me achteraf hoe goed ze hebben leren samenwerken, daar ben ik wel trots op.’ 

Quiz met smileys

De Graauw besteedt veel aandacht aan het welzijn van haar studenten. ‘Ik begin mijn online colleges altijd met een quiz gericht op welzijn. Zo doe ik een quiz met smileys, waar dan een wordcloud van emoji’s uit komt. Daarmee kan ik goed peilen hoe de studenten erin staan, en het is een fijne manier om je dag te beginnen.’

Als leidinggevende van het Skills-platform is De Graauw ook verantwoordelijk voor het welzijn van haar collega’s. ‘Het was een pittige tijd, en door het continue schakelen was de rek er bij ons uit. Daarom heb ik de teamleden zoveel mogelijk gestimuleerd om het werk af en toe even helemaal los te laten en weer op te laden. Zo hebben we er samen voor gezorgd dat ons team gemotiveerd bleef.’

Foto: Monique Shaw

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.