Nieuwe toolbox helpt wetenschapper bij meten impact wetenschapscommunicatie

Wetenschappers verschijnen regelmatig in de media. Ze treden op in science cafés, schrijven een populair-wetenschappelijk boek of reizen af naar schoolklassen. Zo willen zij hun kennis en enthousiasme delen en wetenschap verbinden met de maatschappij. Maar lukt dat ook? Voor het antwoord op die vraag is er nu een nieuwe website, waarop de toolbox met meetinstrumenten te vinden is.

‘We merken dat wetenschappers soms worstelen met de vraag wat hun activiteiten teweegbrengen bij de bezoeker of luisteraar. Leren ze iets, worden ze enthousiaster, of gaan ze positiever denken over wetenschap? Dat zijn belangrijke uitkomsten van wetenschapscommunicatie, maar het is vaak niet duidelijk of wetenschappers deze doelen bereiken,’ meent onderzoeker Ward Peeters. ‘Er is een duidelijke behoefte bij wetenschappers en organisatoren van wetenschapsevenementen om hierbij ondersteuning te krijgen.’

Toolbox als overkoepelend meetinstrument

Daarom is het Impactlab in het leven geroepen, bestaande uit onderzoekers Anne Land van de Universiteit Leiden, Madelijn Strick van de Universiteit Utrecht en Ward Peeters, verbonden aan beide universiteiten. Zij ontwikkelden in opdracht van de Nationale Wetenschapsagenda een toolbox voor wetenschappers. Het hulpmiddel brengt allerlei bestaande meetinstrumenten samen vanuit de sociale wetenschappen.

Hoogleraar op bezoek in de klas in februari 2020

Het recept voor een succesvol evenement

‘Enerzijds kan de toolbox individuele wetenschappers ondersteunen bij het meten van de impact van hun eigen projecten,’ vertelt Strick. Door steeds te evalueren in hoeverre je doelen bereikt met een publieksactiviteit, kun je daarvan leren en dat project steeds verbeteren. Land geeft als voorbeeld: ‘Als blijkt dat een festival om mensen voor het eerst met wetenschap in aanraking te laten komen, vooral al geïnteresseerd bezoek aantrekt, dan weet je dat je de volgende keer op een andere manier je doelgroep moet bereiken.’

Strick vervolgt: ‘En anderzijds gaat het Impactlab op zoek naar patronen en overeenkomsten door uitkomsten van verschillende projecten te bundelen. Zo hopen we uiteindelijk te kunnen concluderen wat een project succesvol maakt.’ Daarvoor werken ze samen met onder andere gehonoreerde projecten van de NWA en het programma Gewaardeerd! van KNAW.

Op de foto als echte hoogleraar op de Women and Girls in Science Day

Doelgroep, invloed en vorm

‘Nu we onze toolbox en website lanceren kunnen onderzoekers onze instrumenten gebruiken,’ vertelt Peeters. Naast de toolbox kunnen onderzoekers ook gebruik maken van een basismeting voor hun activiteit, die vervolgens gemakkelijk met andere projecten kunnen worden vergeleken. De basismeting kijkt naar welke doelgroep bereikt wordt en welke globale impact de activiteit heeft gehad volgens de deelnemers.

Daarnaast is er een scala aan zogenaamde precisie-instrumenten. Deze maken het mogelijk om specifiekere doelen te meten en beter in te spelen op een doelgroep, de vorm en de doelen van een activiteit. De toolbox bevat bijvoorbeeld ideeën over hoe je met zeer korte interviews, zogenaamde voxpops, de indruk van bezoekers kunt meten. Of over hoe je een evaluatie gemakkelijk kunt integreren in het evenement, door met een post-itmuur te werken. Door middel van een aantal vragen leidt de toolbox je naar de meest bruikbare instrumenten.

Meet je eigen impact

Nu de toolbox openbaar is hoopt het Impactlab dat zoveel mogelijk wetenschappers het gaan gebruiken bij het evalueren van hun outreach-activiteiten. In het komende jaar verwachten ze op die manier de bruikbaarheid van de toolbox te onderzoeken en tegelijkertijd de kwaliteit van wetenschapscommunicatie in Nederland te verbeteren. Wie geïnteresseerd is om de impact van zijn of haar eigen publieksactiviteiten te evalueren, vindt op de website de toolbox en alle nodige informatie, instructies en ondersteuning.

Bezoek de website en toolbox van Impactlab