Universiteit Leiden

nl en

Centre for Innovation lanceert podcast over Design Thinking

Hoe stel je de student centraal in het onderwijs? En hoe maak je jouw onderzoek actiegericht? Op die vragen geeft de nieuwe podcast van het Centre for Innovation antwoord. In Design Thinking in Education komen vier docenten en twee studenten aan het woord over onderwijsvernieuwing.

Zoals de titel verraadt, staat in Design Thinking in Education de methode Design Thinking centraal. Bij deze actiegerichte aanpak worden studenten ingezet om maatschappelijke problemen op te lossen. Ze onderzoeken bijvoorbeeld hoe household hazardous waste het best kan worden weggegooid, hoe de verbondenheid tussen marktkraamhouders op de Haagse markt kan worden vergroot of hoe de ongelijkheid in de samenleving kan worden verkleind.

Podcast als inspirator

‘Als Centre for Innovation gebruiken we Design Thinking al langer’, vertelt Daniek Bosch, die als  learning experience designer bij het Centre for Innovation de podcast heeft gemaakt. ‘Normaal geef ik daar regelmatig trainingen over, maar docenten leren het allerliefst van andere docenten. Daarom hebben we besloten een korte podcastreeks te maken, waarin we een spotlight richten op de initiatieven die er al zijn, bijvoorbeeld bij Leiden University College, het PRE-University College en een honoursvak.’

Daniek hoopt dat de nieuwe podcastreeks docenten aanmoedigt om ook aan de slag te gaan met Design Thinking. ‘Als universiteit zijn we gewend om diep te denken, deze meer op actie gerichte methode geeft studenten een manier om ook in de praktijk bij te dragen aan de problemen die ze in hun onderzoek tegenkomen. Wil je als docent hier meer over willen weten of hulp bij het integreren van design thinking in je vak, dan denken we vanuit het Centre for Innovation graag mee.’

De podcast Design Thinking in Education is te beluisteren op deze website, Spotify en Apple Podcasts. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.