Even bellen met Ellen Buschman, directeur van kinderdagverblijf de Kattekop

Al ruim 40 jaar verzorgt Kinderdagverblijf de Kattekop kinderopvang exclusief voor kinderen van medewerkers en studenten van de Universiteit Leiden en het LUMC. Tijd om te bellen met Ellen Buschman, directeur van het kinderdagverblijf, over het reilen en zeilen van de Kattekop.

Ongeveer een jaar geleden ben je begonnen als directeur van de Kattekop. Hoe heb je dit jaar ervaren?

Het was een heel bijzonder jaar waarin ik veel bezig ben geweest met de coronamaatregelen. Het wisselde zo vaak – net als we dachten dat alles weer als vanouds was, konden we weer terug naar strengere maatregelen. Ik werk ruim vijftien jaar als leidinggevende in de kinderopvang, maar toch maakte corona de start bij een nieuwe baan ingewikkelder. Gelukkig ben ik heel welkom ontvangen en hopelijk kunnen we nu steeds meer ‘normale’ dingen oppakken.

Ellen Buschman

Wat was de grootste uitdaging in dit afgelopen jaar?

De Kattekop is heel huiselijk en kleinschalig, dat is best uniek. De ouders brengen de kindjes tot in de groep, waardoor je als directeur ook de ouders en de kinderen kent. Door de coronamaatregelen worden de kinderen tot aan de deur gebracht, dus dat maakt het iets afstandelijker en ik kon niet direct contact maken met de ouders. Dat was wel ingewikkeld en daarom heb ik geprobeerd om op andere manieren zichtbaar te zijn. Zodra er versoepelingen kwamen ben ik meer buiten gaan staan voor praatjes met de ouders. Door de kleinschaligheid van de Kattekop is het ondertussen gelukt, ik ken alle kinderen en ouders, dus inmiddels ben ik een bekend gezicht.

Hoe was de lockdown van afgelopen maand voor jullie?

De lockdown viel grotendeels in de kerstperiode, dan is de universiteit ook dicht dus normaal gesproken is het dan rustiger. Nu merkten we dat er een hogere bezetting was, dus hebben we ruildagen aangeboden. Ouders waren blij met de open opvang en de mogelijkheid tot ruildagen, dus ik ben blij dat we die flexibiliteit en toegankelijkheid konden bieden. Ik vind het belangrijk om klantgericht te denken en het is waardevol om dit te kunnen doen.

Wat is het leukste dat je is bijgebleven van het afgelopen jaar?

Ik vind het contact met kinderen heel leuk. Toen ik in de peutergroep was vroeg een van de kinderen aan mij wie ik was. Ik antwoordde ‘ik ben de nieuwe Tilly’. Tilly is 30 jaar directeur geweest, dus iedereen kende Tilly. Ik had er niet bij stilgestaan dat het handig was om ook mijn eigen naam te zeggen, dus toen ik die keer erna in de groep kwam zei dat jongetje: ‘Hé, daar is de nieuwe Tilly!’ Ik heb daar erg om gelachen.

Wat is je doel om het komende jaar te bereiken met de Kattekop?

Ik merk dat iedereen coronamoe is, dus mijn doel is om weer meer met pedagogiek aan de slag te gaan. Voor het komende jaar hebben we met een externe pedagogische coach een traject opgezet om het echt weer te hebben over de pedagogische ontwikkeling van de kinderen. Het afgelopen jaar zijn we veel bezig geweest met kinderen die hoesten en een snotneus hadden, en het is niet leuk om door de coronamaatregelen kinderen naar huis te moeten sturen terwijl ze niet echt ziek zijn. Het vraagt ook veel van de ouders, en ik heb grote waardering voor de mate waarin zij altijd meewerken. Hopelijk kunnen we het komende jaar weer focussen op de inhoud.

Even bellen met

Er gebeurt veel binnen Universiteit Leiden. De websites worden dagelijks gevuld met nieuws. In de rubriek ‘Even bellen met’ vragen we een medewerker van de universiteit meer te vertellen over een relevant en actueel onderwerp dat speelt binnen de universiteit. De antwoorden geven je meer inzicht in de feiten, maar geven je vooral meer persoonlijke achtergrondinformatie. Wat was leuk of frustrerend? Wat was opmerkelijk? Wat viel mee, wat viel tegen? Je leest het in ‘Even bellen met’.