Even bellen over: het Citizen Science Lab

Leiden is in 2022 European City of Science en dat wordt gevierd onder de naam Leiden2022. Tijdens Leiden2022 worden verschillende activiteiten georganiseerd, zoals lezingen, workshops, excursies en tentoonstellingen. Ter gelegenheid van Leiden2022 is ook Postbus 71 geopend: de plek waar je met al je vragen over wetenschap terecht kan. Margaret Gold is coördinator van het Citizen Science Lab en ze vertelt wat er op de planning staat tijdens Leiden2022

Wat is het Citizen Science Lab, en wat is de rol van het Lab tijdens Leiden2022?

Het Citizen Science Lab is een Knowledge Hub en projectincubator, gevestigd binnen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Het Citizen Science Lab werkt ook samen met andere faculteiten en onderzoekdomeinen, om burgers en maatschappelijke actoren te verbinden met wetenschappers in gezamenlijke onderzoeksinitiatieven die impact hebben op zowel kennis als de maatschappij. Tijdens het jaar hebben we ook Postbus 71 geopend – de plek voor alle bewoners en bezoekers om hun nieuwsgierige vragen naartoe te sturen die voortkomen uit de dagelijkse thema’s van ‘Kennis door de Wijken’, of andere dingen die ze zich altijd al afvragen. Wij zorgen dat die vragen beantwoord worden door onderzoekcollega’s binnen de universiteit, we delen evenementen gedurende het jaar over die onderwerpen, of we bespreken het onderwerp tijdens Radio Weetlust. Maar we houden ook onze ogen open voor vragen waarop we kunnen antwoorden: ‘Laten we het gaan uitzoeken’! We vinden het leuk om in samenwerking met Leidenaren een nieuw Citizen Science onderzoek te starten over een onderwerp dat relevant is voor de stad en onze leefomgeving.

Hebben jullie al veel vragen ontvangen voor Postbus 71?

We zijn nog maar net begonnen, maar we hebben al een paar fantastische vragen ontvangen. De achtjarige Michiel heeft ons gevraagd waarom hij de kookkunsten van zijn moeder niet altijd even lekker vindt. We zullen deze vraag stellen aan onze onderzoekcollega’s op 16 oktober. Het dagthema is dan ‘Voedsel’. In de tussentijd hebben we een interessant artikel gedeeld uit WRM? Magazine over hoe onze smaakpapillen en andere zintuigen (en onze hersenen!) kunnen beïnvloeden hoe we de smaak van eten ervaren. Onlangs vroeg Yanti (34) hoe het komt dat planten eerder gaan bloeien met warm weer, maar ons haar niet ineens sneller groeit… Volg ons twitteraccount @Postbus71 om te zien welk antwoord we voor haar kunnen vinden!

Welke activiteiten organiseert het Citizen Science Lab dit jaar?

Op zondag 24 april is het dagthema ‘Doe het zelf – Doe Het Samen’, dan organiseren we een reeks workshops over het doen van je eigen onderzoek als citizen scientist – je kan je aansluiten bij een bestaand Citizen Science project, of je kan zelf een project starten in je eigen gemeenschap. Op zondag 8 mei brengen we ‘Moeder Natuur’ samen met Moederdag, om de natuurlijke wereld om ons heen te verkennen en om natuurwaarnemingen te doen die bijdragen aan lopend onderzoek ten behoeve van biodiversiteit.

Even bellen over

Er gebeurt veel binnen Universiteit Leiden. De websites worden dagelijks gevuld met nieuws. In de rubriek ‘Even bellen over’ vragen we een medewerker van de universiteit meer te vertellen over een relevant en actueel onderwerp dat speelt binnen de universiteit. De antwoorden geven je meer inzicht in de feiten, maar geven je vooral meer persoonlijke achtergrondinformatie. Wat was leuk of frustrerend? Wat was opmerkelijk? Wat viel mee, wat viel tegen? Je leest het in ‘Even bellen over’.