Interview met Jaap van den Herik door BNVKI

Recent werd Jaap van den Herik, emeritus hoogleraar Recht en Informatica, geinterviewd door de BNVKI (Benelux Vereniging voor Kunstmatige Intelligentie).

Definitie van kunstmatige intelligentie

Jaap van den Herik kan worden beschouwd als een van de grondleggers van de BNVKI, omdat hij samen met andere oprichters aan het hoofd stond van de organisatie. In 1981 was het hun ambitie om kunstmatige intelligentie (AI) prominent op de onderzoeksagenda in Nederland te krijgen.

In het interview wordt professor van der Herik gevraagd naar zijn definitie van AI. Hij antwoordt daarop dat net zoals AI zich met de tijd heeft ontwikkeld, zijn definitie dat ook doet.
Sinds 'learning' en 'deep learning' hun intrede hebben gedaan, voelt professor van den Herik zich geneigd om de term 'kunstmatige intelligentie' te scheiden van 'natuurlijke intelligentie'. Hij stelt in het interview dat 'intelligentie' verwijst naar slim gedrag of een slimme oplossing voor een complex probleem. Maar hij stelt dat we menselijke intelligentie en kunstmatige intelligentie van elkaar moeten onderscheiden.

‘AI is the ability to address issues in the real world in an adequate way’.

Toekomstvoorspellingen

Tijdens het interview kwamen de ontwikkelingen van meer dan vier decennia AI aan bod. Bovendien wordt besproken wat ons mogelijk nog te wachten staat. "Het bespreken van AI-ontwikkelingen uit het verleden is relatief eenvoudig; het voorspellen van de toekomst is een grotere uitdaging." Professor van den Herik voorspelde in 1991 dat machines in de toekomst rechtszaken zouden beoordelen en rechters zouden vervangen (RR, 1991).

"Op dit moment zijn we nog zo'n tachtig jaar verwijderd van AI-rechters. Ik kan niet alle tussentijdse uitdagingen voorzien die ons te wachten staan, maar ik vertrouw erop dat deze adequaat zullen worden onderzocht zodra ze aan de orde komen. Ik kan geen argumenten bedenken die de realisatie van AI-rechters in de weg staan."

Lees het hele interview hier (in het Engels)

Jaap van den Herik (1947) is emeritus professor Informatica en Recht bij de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen (sinds 2014) en de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (sinds 1988). Zijn belangrijkste taak is het voorzitterschap van de Board of Directors van het Leiden Centre of Data Science (LCDS) en hij is de grondlegger van Leiden Legal Technologies Program, een opleiding voor professionals bij het CPL. Van den Heriks onderzoeksinteresses zijn kunstmatige intelligentie, intelligente rechtssystemen, big data en sociale innovatie.

Het Leiden Legal Technologies Program heeft tot doel juristen van de toekomst te creëren en hen de vaardigheden te leren die nodig zijn om uit te blinken in het werk. Waar de uitvoering van de wet niet langer met hoofd en hand kan worden beoefend, komt legal technology om de hoek kijken. Dit maakt niet alleen de praktijk van de wet efficiënter, maar ook beter.