'Islam is constante in Europa': FGW lanceert podcast over geschiedenis islam in Europa

‘Moslims en islam zijn niet iets wat Europa is overkomen, ze zijn onderdeel van Europa. Sterker nog, de islam is een van de grootste constanten in de Europese geschiedenis’. Dat beargumenteert hoogleraar Maurits Berger in de nieuwe Engelstalige podcastserie 'History of Islam in Europe' van de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden.

Als een van de belangrijkste stemmen in het islamdebat geeft Berger regelmatig zijn mening over onderwerpen als integratie in de media. In deze eerste reeks van het nieuwe podcastplatform Matters of Humanities duikt Berger in de achtergrond van de islam in Europa. Hoe reageerden Europeanen in de achtste eeuw toen de eerste moslims naar Europa kwamen? Hoe leefden christenen en moslims samen? En waarom viel de opkomst van het oriëntalisme samen met de afbrokkeling van het Ottomaanse Rijk?

Berger: ‘Mensen zijn vaak verbaasd dat de geschiedenis van de islam in Europa zoveel meer is dan een geschiedenis van oorlogen. Het is ook een verhaal van diplomatie en handel, kennis en kunsten, van moslims die eeuwenlang samenleven met christenen en Europeanen. Moslims en islam zijn niet iets wat Europa is overkomen, ze zijn onderdeel van Europa. Dat waren ze toen en dat zijn ze nu nog steeds. Deze podcastreeks omvat de geschiedenis van de eerste moslim die voet aan land zette in Europa tot de huidige multiculturele samenleving.’

Meer informatie

Vanaf 7 februari is wekelijks een nieuwe aflevering van Matters of Humanities: The History of Islam in Europe te beluisteren op Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts en universiteitleiden.nl/wearehumanities