Leidse docenten delen ervaringen op Leiden Teachers Blog

Met een nieuw blog delen Leidse docenten hun ervaringen op het gebied van onderwijsinnovatie. Zo laten ze collega’s, studenten en de buitenwereld zien wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen van onderwijs aan de universiteit.

De Leiden Teachers Academy werd in 2014 opgericht om onderwijsvernieuwing te stimuleren en excellente docenten te belonen. De Teachers Academy bestaat uit 24 Teaching Fellows, docenten uit allerlei faculteiten die zijn gekozen vanwege hun opmerkelijke expertise, hun innovatiedrang en hun openheid voor multidisciplinaire samenwerking. Teaching Fellows ontvangen allemaal een beurs voor projecten op het gebied van inhoudelijke en didactische vernieuwingen in het onderwijs, die zij gedurende hun 5-jarige Fellowship uitvoeren.

Het is ook hun taak om het uitwisselen van ervaringen rondom onderwijsvernieuwing te stimuleren. Dat doen ze onder andere middels lunch-lezingen en een jaarlijks universiteitsbreed onderwijs-symposium. Daar komt nu dus het Leiden Teachers Blog bij. Hier zullen de Fellows van de Leiden Teachers Academy elke twee weken een blog publiceren waarin ze op laagdrempelige manier hun eigen projecten bespreken, algemene ervaringen en ‘best practices’ delen en reflecteren op de noodzaak van innovatie binnen het academisch onderwijs.

Voorzitters bijten het spits af

Het Leiden Teachers Blog is een initiatief van de twee voorzitters van de Leiden Teachers Academy, Arianna Pranger en Thijs Porck. De eerste twee blogs zijn dan ook van hun hand. Pranger, de winnaar van de LUS Onderwijsprijs in 2020, neemt je in haar blog mee in haar creatieve ontwikkelproces van universitair onderwijs. Hoe zorg je ervoor dat het onderwijs aansluit bij de actualiteit en bij de belevingswereld van studenten? Waar haal je inspiratie vandaan? Ze doet dit aan de hand van twee voorbeelden: “De lekenpodcast over COVID-19 door studenten” en het “Toxicologie Onderwijsdagdeel Verdoofd”. Porck, die in 2019 de LUS Onderwijsprijs won, reflecteert in zijn blog op zijn kennisclips over het Oudengels die inmiddels meer dan 180,000 keer bekeken zijn op YouTube. Hoe maak je effectieve kennisclips en wat levert het op om deze breed te delen via een wereldwijd platform?

Erkenning en waardering voor onderwijs

Het Leiden Teachers Blog is een van vele universitaire weblogs, maar de enige die zich specifiek focust op academisch onderwijs. Daarmee is het blog niet alleen een mooie manier om ervaringen en inzichten over het academisch onderwijs te delen, maar ook een belangrijk signaal dat er aan de universiteit meer gebeurt dan enkel onderzoek. Zo past de oprichting van de Leiden Teachers Blog goed binnen universiteitsbrede ontwikkelingen om meer erkenning en waardering te geven aan onderwijs. Het belang van onderwijsinnovatie, als ook de noodzaak van het creëren van de juiste omstandigheden waarin dit kan worden uitgevoerd en gedeeld, kan niet vaak genoeg onder de aandacht worden gebracht.