Hoe goed ken jij je lichaam? Doe mee met onderzoek naar lichaamssensaties

Emoties ervaren is sterk verbonden met veranderingen in je eigen lichaam, zoals een sterkere hartslag of zweten. Met ons onderzoek naar bewustijn van dergelijke lichameljke veranderingen willen wij Nederlandstalige volwassenen in heel Nederland bereiken. We zijn op zoek naar een kleurrijke mix van deelnemers ouder dan 17 jaar.

Britse onderzoekers hebben vragenlijsten ontwikkeld om aspecten van het bewustzijn van lichaamssensaties te meten. Deze wetenschappelijke vragenlijsten, de Interoceptive Accuracy Scale en de Interoceptive Awareness Scale zijn nog niet in het Nederlands beschikbaar en kunnen dus niet voor onderzoek in het Nederlands worden gebruikt.

Doel van het onderzoek

In ons onderzoek willen we Nederlandse vertalingen testen van de vragenlijsten over het bewustzijn van lichaamssensaties. Zo kunnen we zien of mensen in Nederland een vergelijkbare verhouding tot hun lichaamssensaties hebben. Verder kunnen we na deze test de vragenlijsten in toekomstig onderzoek over emoties gebruiken.

Wat houdt het onderzoek in?

Voor wie

Je kunt meedoen als je 17 jaar of ouder bent en vloeiend Nederlands spreekt. Dit betekent dat ofwel Nederlands je eerste taal is of dat je vaardigheid bijna vloeiend is (C2-niveau volgens het Common European Framework of Reference for Languages).

Wat

Je vult eenmalig vragenlijsten in van ca. 10-12 minuten over je bewustzijn van lichamelijke veranderingen, inclusief enige demografische informatie.

Kans op waardebon

Onder elke 10 deelnemers verloten we een VVV-waardebon van € 10.

Credits voor proefpersonen

Eerstejaars psychologiestudenten kunnen ook voor 1 SONA credit (2 sessies) deelnemen.

Toekomstig onderzoek naar emoties en lichaamssensaties

Uit eerder onderzoek blijkt dat een goed bewustzijn van lichamelijke veranderingen iemand kan helpen om zijn/haar eigen emoties en ook de emoties van anderen beter te herkennen. Helaas hebben mensen met verschillende psychische aandoeningen vaak problemen met zowel de kennis van tot eigen lichaamssensaties als het herkennen van emoties. Dit kan een erg grote beperking in het dagelijks contact met andere mensen zijn.

In ons toekomstig onderzoek met mensen met autisme of sociale-angststoornis willen we naar een mogelijke samenhang kijken tussen een verminderde kennis van lichamelijke veranderingen en afwijkende emotieherkenning. Op basis van de resultaten kunnen dan klinische interventies verbeterd worden die hopelijk de last verminderen die mensen ervaren in het dagelijkse contact.