Mariëlle Bruning bij Argos over uithuisplaatsingen van kinderen

Hoogleraar Jeugdrecht Mariëlle Bruning gaf eerder in het radioprogramma Argos aan dat zij zich zorgen maakt over de terugplaatsing naar huis na een uithuisplaatsing van een kind. Dit was aanleiding voor Argos om een uitzending te wijden aan dit thema.

Terugplaatsing naar huis na een uithuisplaatsing van een kind krijgt onvoldoende aandacht, mede door tekorten aan jeugdhulp aanbod en capaciteit. Dat moet in Nederland beter om tegemoet te komen aan de eisen voor uithuisplaatsing van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Ook uit onderzoek van Defence for Children blijkt dat kinderen die uit huis worden geplaatst, en hun ouders, lang niet altijd de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

De discussie over uithuisplaatsingen is een groot discussiepunt in heel Europa. De aanpak ervan verschilt per land, legt Bruning uit bij Argos. Bruning onderzocht hoe het Europese Hof voor de Rechten van de Mens omgaat met zulke uithuisplaatsingszaken. 'Als het gaat om hoe het na de uithuisplaatsing verdergaat, wordt het Hof strenger. Dan, zegt het Hof, moet je alles in het werk stellen om te werken aan hereniging tussen ouders en kind. Dat betekent in feite terugplaatsing.'

Als dat niet haalbaar is, zoals bij heel jonge kinderen die snel in een pleeggezin worden geplaatst en zich daar goed ontwikkelen, dan zou hereniging volgens het Hof betekenen dat er voldoende contact en omgang hebt. 'En juist op die punten blijkt dat het in Nederland niet altijd wordt gerealiseerd zoals het Hof het voorschrijft', zegt Bruning.

Beluister de volledige uitzending van Argos.