Universiteit Leiden wordt lid van Una Europa

De Universiteit Leiden treedt toe tot de European University Una Europa. Samen met de andere partneruniversiteiten zal de Universiteit Leiden zich sterk maken voor de toekomst van Europa met behulp van innovatief onderwijs, onderzoek en internationale uitwisseling.

De alliantie Una Europa is opgericht in 2018 en kijkt verder dan geografische en disciplinaire grenzen door samen te werken aan een virtuele Europese universiteit met meerdere campussen. Andere deelnemers zijn Freie Universität Berlin, KU Leuven, Universidad Complutense de Madrid, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, en de universiteiten van Bologna, Edinburgh, Helsinki en Krakau.

Innovatieve formats en een Europees ecosysteem

Het vlaggenschipproject van deze alliantie, 1Europe, heeft als doel om een Europees living lab op te richten met meer dan twintig innovatieve formats voor onderwijs en mobiliteit. Onderdelen hiervan zijn onder andere een gezamenlijke bacheloropleiding European Studies, een doctoraat Cultural Heritage, de Micro Module Sustainability en het Continuous Education Certificate in Data Science and AI.

Met het project Una.Resin zet Una Europa de eerste stap in het ontwikkelen van een Europees ecosysteem voor onderzoek en innovatie. Dat doet de alliantie door te bouwen aan een gedeelde onderzoeks- en innovatieagenda, het ontwikkelen van een gemeenschappelijke strategie voor het delen van infrastructuur en het versterken van menselijk kapitaal.

Hester Bijl, rector magnificus van Universiteit Leiden: ‘De doelen, de thematische focus en de partners van Una Europa passen zeer goed bij onze ambities voor internationale samenwerking. Synergie in ons internationale portfolio, ons onderzoek en onze onderwijsagenda is voor ons van groot belang, omdat dit het mogelijk maakt om echt impact te maken en aantrekkelijke samenwerkingsmogelijkheden te bieden voor onze studenten en medewerkers. We zijn ervan overtuigd dat onze toetreding tot Una Europa bijdraagt aan het bereiken van dit doel. We hebben de uitnodiging van Una Europa om toe te treden dan ook met veel enthousiasme geaccepteerd. Onze focus voor Una Europa ligt de komende periode op het vormgeven van de ambities voor de volledige uitrol van de alliantie. De uitvoering van de samenwerkingsactiviteiten binnen het kader van Una Europa zal in 2023 van start gaan.'

Samen sterker

‘De Universiteit Leiden is een uitstekend instituut’, zegt James Smith, voorzitter van het Una Europa Board of Directors en Vice Principal International aan de University of Edinburgh. ‘Het is één van Europa’s beste onderzoeksuniversiteiten, een leider in onderwijsinnovatie, en heeft een zeer internationale kijk op de wereld. Deze kwaliteiten en waarden vallen perfect samen met die van Una Europa. Samen met de huidige partneruniversiteiten versterkt de Universiteit Leiden de positie van Una Europa als de leidende Europese universiteitsalliantie. Samen verhogen we onze ambities en verruimen we onze horizon.’

Professor Peter Lievens, vice-rector International Policy aan de KU Leuven en coördinator van 1Europe: ‘Er zijn sterke verbindingen tussen de belangrijkste onderzoeksthema’s van de Universiteit Leiden en de speerpunten van Una Europa. Denk hierbij aan duurzaamheid, burgerschap in tijden van globale verandering, en public health. De onderzoeksexpertise die de Universiteit Leiden meebrengt versterkt onze aanvraag voor nieuwe Erasmus+ Calls en creëert aantrekkelijke kansen voor onze studenten.’

European Universities: EUniWell en Una Europa

Universiteit Leiden maakt vanaf nu deel uit van twee European Universities: EUniWell en Una Europa.

Sinds 2020 participeert Universiteit Leiden in EUniWell, the European University of Well-being. EUniWell is een samenwerking tussen zeven universiteiten die zich sterk focust op de bevordering van gezondheid en welzijn, leefomgeving en klimaat. Naast Leiden nemen de universiteiten van Birmingham, Keulen, Florence, Linneaus, Nantes en Boedapest deel. Benieuwd naar de highlights van 2021? Lees het artikel waarin ook het door Universiteit Leiden georganiseerde EUniWell Symposium on ‘Good Practices on Student Well-Being’ wordt uitgelicht. Dit jaar verzorgt EUniWell onder andere een serie open lectures. Op 27 januari vindt de eerste editie plaats over Well-being, Education and Young Refugees.

Nieuw in 2022 is het lidmaatschap van Universiteit Leiden van Una Europa, een alliantie met acht universiteiten in Berlijn, Bologna, Edinburgh, Helsinki, Krakau, Leuven, Madrid en Parijs. Universiteit Leiden sluit aan bij deze alliantie die zich richt op Europese studies, duurzaamheid, cultureel erfgoed, datawetenschap en artificiële intelligentie en ‘één gezondheid’. Onze focus voor Una Europa ligt in 2022 op het vormgeven van de ambities voor de volledige uitrol van de alliantie. De uitvoering van de samenwerkingsactiviteiten binnen het kader van Una Europa zal in 2023 van start gaan. De allianties bieden studenten, onderzoekers en docenten nieuwe, internationale mogelijkheden voor samenwerking en ontwikkeling. Samen laten zij zien dat het vergroten van diversiteit en het werken over disciplinaire en nationale grenzen heen de beste manieren zijn om de uitdagingen binnen de universiteiten, in de samenleving en wereldwijd aan te pakken.