Van kluis naar kussen: kaarten en atlassen

In de serie tafelgesprekken ‘Van kluis naar kussen’ krijgt de kijker een blik achter de schermen van de Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). In deze aflevering staat de collectie kaarten en atlassen centraal. Aan de hand van enkele bijzondere stukken gaat hoofdconservator Garrelt Verhoeven in gesprek met Martijn Storms, conservator Kaarten en atlassen, Alicia Schrikker, universitair hoofddocent Geschiedenis, Marissa Griffioen, historisch cartograaf en Kester Freriks, journalist en gastschrijver. Centraal staan de inhoud van de collectie en het gebruik ervan in onderwijs, onderzoek en publicaties. En natuurlijk worden er kaarten getoond: van kluis naar kussen!

Bodel Nijenhuis Jaar

Het fundament voor de cartografische verzameling van de UBL is gelegd door Johannes Tiberius Bodel Nijenhuis. Bij zijn overlijden in 1872 liet Bodel Nijenhuis zijn enorme en gevarieerde collectie kaarten en atlassen na aan de Universiteitsbibliotheek Leiden, waaronder honderden unieke, handgetekende kaarten. De collectie kreeg in de loop van anderhalve eeuw talrijke aanvullingen door schenkingen en aankopen. Omdat het nu precies 150 jaar geleden is dat de Collectie Bodel Nijenhuis in het bezit is van de UBL, is 2022 uitgeroepen tot ‘Bodel Nijenhuis Jaar’. Dit zal gemarkeerd worden met onder andere de publicatie van twee boeken en een tentoonstelling in Museum Volkenkunde.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Internationaal karakter

In 2013 en 2014 is de collectie nog aanzienlijk uitgebreid met de cartografische collecties van het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) in Amsterdam en van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV) in Leiden. Beide collecties zijn vooral gericht op kaarten van de voormalige Nederlandse koloniën: Indonesië, Suriname en de Antillen. Eind 2021 kwam daar nog de schenking van de omvangrijke particuliere collectie van John Steegh en Harrie Teunissen bij. Met in totaal zo’n 120.000 kaarten en atlassen beheert de UBL inmiddels een van de omvangrijkste cartografische collecties in Nederland, met een sterk internationaal karakter.