Zes beoogde bewindslieden in nieuwe kabinet studeerden in Leiden

Het kabinet Rutte IV wordt op 10 januari beëdigd. Een vijfde van de beoogde ministers en staatssecretarissen heeft in Leiden gestudeerd. Wie zijn dat en wat studeerden zij?

Net als bij Rutte III hebben zes bewindslieden hun bul in Leiden gehaald en daarmee is de universiteit opnieuw de hofleverancier van het kabinet. Premier Marke Rutte studeerde Geschiedenis in Leiden. Ook alumnus Wopke Hoekstra (CDA) keert weer terug, dit keer in de rol van minister van Buitenlandse Zaken. Hij studeerde hier Geschiedenis en Nederlands Recht. Op de traditionele bordesfoto staan naast koning Willem-Alexander, die ook Geschiedenis studeerde in Leiden, alleen de ministers van het nieuwe kabinet.

Mark Rutte keerde de laatste jaren diverse keren terug naar zijn alma mater. Foto Monique Shaw

Meerdere juristen

Er komen meer Leidse juristen in het kabinet. Liesje Schreinemacher (VVD) is de beoogde minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Zij volgde haar bachelor aan de UvA en haar master in Rechten haalde ze in Leiden. Marnix van Rij (CDA), de voorgestelde staatssecretaris Fiscaliteit, studeerde hier eveneens Rechten.

Bestuurskundigen

Alexandra van Huffelen (D66) staatssecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering, studeerde Bestuurskunde. Franc Weerwind, (D66), minister voor Rechtsbescherming, studeerde eveneens Bestuurskunde maar haalde alleen zijn propedeuse in deze studie.

Natuurkundige Robbert Dijkgraaf werd in 2018 Leids eredoctor.

Eredoctor

Robbert Dijkgraaf, de aanstaande minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, studeerde Natuurkunde en Wiskunde aan de Universiteit Utrecht. In 2018 werd hij Leids eredoctor vanwege zijn grote wetenschappelijke verdiensten voor met name de kwantumveldentheorieën.

Foto boven artikel: op het bordes van Huis ten Bosch staan binnenkort de koning en de nieuwe ministers. Basisfoto Rijksvastgoedbedrijf