Annetje Ottow te gast bij Radio Weetlust

Op de 447e verjaardag van de universiteit, op 8 februari 2022, was het dagthema van Leiden2022 ‘447’. Annetje Ottow, voorzitter van het College van Bestuur, was die dag te gast bij Radio Weetlust. Dit radioprogramma wordt tijdens Leiden2022 dagelijks uitgezonden op Sleutelstad FM. Verschillende Leidse wetenschappers zijn aangeschoven in voorgaande uitzendingen.

Leiden is in 2022 een jaar lang European City of Science. Het doel van Leiden2022 is om wetenschap te verbinden met de samenleving. Tijdens dit jaar staat elke dag een ander dagonderwerp centraal om mensen nieuwsgierig te maken. Het radioprogramma Radio Weetlust besteedt elke ochtend tussen 08.00 en 09.00 uur aandacht aan dat onderwerp, met regelmatig een Leidse wetenschapper als gast om vanuit zijn of haar expertise te praten over het dagthema.

Op de dies natalis, de verjaardag van de universiteit, vertelt Annetje Ottow in Radio Weetlust over de roemrijke geschiedenis van de universiteit. Mooie tradities komen aan bod, zoals het cortège van hoogleraren, voorgegaan door de pedel, tijdens de diesviering. Ook blikt ze terug op haar eigen studie Rechten in Leiden, en vooruit naar de ambities van de universiteit voor de toekomst. Deze ambities staan onder andere in het strategisch plan, de koers van de universiteit voor de komende vijf jaar. Ottow vertelt ook over haar oma en hoogleraar Hein Schermers als inspiratiebronnen, en hoe ze zich verheugt op de gastles die ze gaat geven op een basisschool in Leiden voor het initiatief Meet the professor: ‘Het gaat erom dat je de kinderen kan laten dromen, dat wat je wil bereiken in het leven mogelijk is’.

Bekijk de uitzending hier terug.

Annetje Ottow bij Radio Weetlust.

Leidse wetenschappers te gast

De fascinatie voor wetenschap staat centraal in Radio Weetlust. De afgelopen weken waren verschillende Leidse wetenschappers te gast in het radioprogramma om te praten over het dagonderwerp. De uitzendingen zijn online terug te luisteren:

6 februari Willeke Mulder over Heelal.
31 januari Eveline Crone over Groei.

30 januari Christiaan van Buchem over Croissant.
25 januari Rob Zwijnenberg over Tegenstelling.
24 januari Guinevere Lageveen over Omics.
22 januari Marcel Cobussen over Geluid.
21 januari Alette Vonk over Gewoontes.