De dag van Jasper

Jasper Knoester startte op 1 januari als onze nieuwe decaan. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven als decaan.

Vrijdag 4 februari

Na drie dagen Leiden, werk ik vandaag thuis in Groningen. Gisteren had ik mijn eerste fysieke vergadering met het College van Bestuur en de collega-decanen. Het was heel fijn om op locatie met elkaar aan het werk te zijn maar ook online zijn er gelukkig leuke bijeenkomsten. Zo startte ik vandaag mijn online werkdag met een kennismaking met een groep studenten van de faculteit in de tweede sessie van de Meet-the-Dean-serie. Er was een gevarieerde groep studenten op afgekomen en assessor Joost modereerde het geheel. Het was de highlight van mijn dag!

Wat zou ik gaan studeren als ik nu de keuze had? Lastige vraag!

In het eerste half uur moesten we even op stoom komen. Op verzoek van Joost ging ik in op mijn achtergrond en mijn leven als student (inmiddels lang geleden…) en heb ik een aantal vragen beantwoord die vooraf waren toegestuurd. In het tweede half uur kwam het gesprek echt los. Ik kreeg leuke en soms verrassende vragen en omgekeerd kon ik de studenten ook een paar vragen stellen. Een interessante vraag aan mij was wat en waar ik zou gaan studeren als ik nu de keuze moest maken. Lastige vraag! Ik vermoed dat ik weer een bètastudie zou volgen. Hoewel? Een studie archeologie of oude talen zou ook een goede kans maken. En dat zou ik in het buitenland doen. Dat was toen nog niet gebruikelijk, anders had ik het zeker overwogen.

De meest verrassende vraag kwam van Isabelle. Namens Stichting Rino nodigde ze me uit om een keer zelfgemaakt ijs te komen eten met ze. Ik heb daar volmondig “ja” op geantwoord: ik ben dol op ijs en chocolade! Ik kijk ernaar uit, ook om dan nader kennis te maken met de activiteiten van Rino.

De vrijdagmiddag heb ik verder besteed aan een vooruitblik naar de bestuursvergadering van volgende week, een overleg met onze rector, Hester Bijl, en discussies met twee promovendi in Groningen die ik nog begeleid. De middag heb ik afgesloten met een bezoek aan een Groningse stamkroeg om bij te praten met een collega. Wat fijn dat dat ook weer kan!