Lauren Lauret bij Nieuws en Co over slavernijverleden DNB

De Nederlandsche Bank (DNB) was sterk verbonden met de slavernijhandel. Dat concluderen universitair docent Lauren Lauret en haar medeonderzoekers op basis van een onderzoek naar het verleden van de bank. Ze vertelt erover in het radioprogramma ‘Nieuws en Co’.

Het onderzoek werd uitgevoerd op initiatief van de bank. Hieruit blijkt dat het startkapitaal voor de DNB afkomstig was van ondernemers met directe belangen in de plantageslavernij, terwijl later vooraanstaande DNB’ers meer dan hun tijdgenoten betrokken waren bij de slavernij. ‘Het meest opvallend vond ik om te zien hoe zeer de individuele directieleden zich op persoonlijke titel in het slavernijdebat hebben gemengd’, zegt Lauret hierover.

Meer weten?

De volledige aflevering is te luisteren op de website van NPO Radio 1.