Leidse groep Astronomie en Maatschappij ontwikkelde nieuw materiaal om publiek te betrekken bij wetenschap

Probeert u in of naast uw werk betrokkenheid bij wetenschap te stimuleren? De International Astronomical Union (IAU) ontwikkelde een unieke set open-source materialen die vrij beschikbaar zijn voor workshops over publieksbetrokkenheid.

De materialen richten zich op het belang van vertrouwen en het opbouwen van relaties in wetenschapscommunicatie. Leidende is hierbij het principe dat goede relaties essentieel zijn voor effectieve outreach. Ze zijn volledig open source, volgens de Open Education Resources principes: hergebruiken, herzien, remixen, herdistribueren en herzien.

De bronnen zijn mede ontwikkeld door de Internationale Astronomische Unie (IAU) en een stuurgroep bestaande uit onderzoekers en mensen uit de praktijk op het gebied van astronomische outreach. Ze omvatten een diepgaande duik in de praktijk van publieke betrokkenheid en een co-learning discussie over de beste praktijken op het gebied van gelijkheid en inclusie.

Wat zit er in de toolbox?

De bronnen bevatten:

- Een diadeck
- Een werkboek voor deelnemers
- Een gids voor facilitators
- Een literatuurstudie over wetenschapscommunicatie rond vertrouwen en relatievorming
- Voorbeeld pre/post-enquêtes

U kunt ze hier vinden op de website van de IAU. U kunt ook het online seminar bezoeken op 22 februari, waar deze materialen meer in detail worden toegelicht.

Het IAU Public Engagement Training Programme is ondersteund door de Kavli Foundation. Het programma is uitgevoerd door de Leiden Observatory's Astronomy and Society Group aan de Universiteit Leiden, onder supervisie van dr. Pedro Russo.