Collegecolumn: Annetje Ottow over Brussel, Afrika en maatschappelijke impact

In het kader van vernieuwen en verbinden – het thema van ons nieuwe strategisch plan – bracht ik afgelopen week een bezoek aan Brussel. Het is belangrijk de Universiteit Leiden een gezicht in Brussel te geven en te laten zien welke expertise we in huis hebben, bijvoorbeeld op het gebied van Afrika.

In deze rubriek geven Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt.

Samen met professor Marleen Dekker van het Afrika-Studiecentrum Leiden en een aantal collega’s die zich bezighouden met onze contacten in Brussel, sprak ik met de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging in Brussel en de Directeur Generaal International Partnerships. Die laatste organisatie houdt zich bezig met duurzame ontwikkeling en ontwikkelingssamenwerking.

Een ambitie uit ons strategisch plan is het bundelen van al onze kennis over Afrika en de doorontwikkeling daarvan. Een ontmoeting met Sandra Kramer, die gaat over de relatie EU-Afrika, was daarom extra waardevol. Hoe kunnen we beter samenwerken in verschillende Afrikaanse landen? Welke partners zijn daarvoor belangrijk? Welke subsidiestromen bestaan er en hoe kunnen we de uitwisseling van studenten en promovendi vergroten? Over die vragen en meer hebben we uitgebreid van gedachten gewisseld. Voor ons was het een zeer leerzame en inspirerende bijeenkomst die het team weer verder op weg helpt.

Annetje Ottow, Marleen Dekker (Afrika-Studiecentrum Leiden), Marc Holtkamp (Strategische samenwerking, SAZ) en Angela Noble (Grand Development Office, SAZ) in Brussel.

Mijn bezoek aan Brussel heeft voor mij alleen maar bevestigd hoe belangrijk onze relatie met de EU en haar instanties is. Veel Europees beleid wordt gebaseerd op wetenschappelijke kennis, voor een groot deel afkomstig van Europese universiteiten, zoals die van ons. Daarom is het zo belangrijk om te weten wat er in Brussel speelt en aan welke wetenschappelijke input er behoefte is, zodat we als Universiteit Leiden bij kunnen dragen aan belangrijke ontwikkelingen.

Niet alleen hebben we veel kennis op het gebied van Europa in huis, maar door ons onderzoek breed beschikbaar te stellen, zoals aan de EU en haar instanties, vergroten we onze maatschappelijke impact. Nu we dit jaar de European City of Science zijn, maken we deze impact in Europa nog eens extra zichtbaar. Mijn dank aan iedereen die het geslaagde bezoek aan Brussel heeft mogelijk gemaakt.

Herken jij je in dit verhaal? Of deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar nieuws@leidenuniv.nl