Daniel Peat in El País over het Internationaal Gerechtshof en de oorlog in Oekraïne

President Zelensky van Oekraïne heeft het Internationaal Gerechtshof van de VN gevraagd een dringend bevel uit te vaardigen om de Russische militaire activiteit in zijn land te stoppen. Volgens Zelensky heeft Rusland het begrip genocide verdraaid om agressie te rechtvaardigen.

Daniel Peat

Het Internationaal Gerechtshof is het hoogste gerechtelijke orgaan van de Verenigde Naties en beslecht geschillen tussen staten. Beide partijen moeten de rechtsmacht ervan aanvaarden, wat gezien de huidige oorlogssituatie onwaarschijnlijk is.

Daniel Peat, universitair docent Internationaal Publiekrecht, zegt in de Spaanse krant El País dat besluiten van het Internationaal Gerechtshof bindend zijn voor de staten, maar niet over de bevoegdheden beschikken om ze te dwingen ze na te leven.

'Wat de rechtbank kan doen, is duidelijk maken dat er geen genocide plaatsvindt in Donbas, wat in tegenspraak is met de argumenten van de Russische president Poetin om Oekraïne binnen te vallen. Dit zou een bron van objectieve informatie zijn voor de Russische bevolking. Ze zouden zo kunnen zien dat ze onjuiste verklaringen hebben gekregen. Dat zou misschien kunnen aanzetten tot intern Russisch protest', zegt Peat.