In gesprek met Annetje Ottow en Hester Bijl: ‘Bedenk wat je wilt en ga ervoor’

Wat kunnen we leren van vrouwelijke collega’s die als eersten topposities binnen de universiteit hebben bereikt? Op Internationale Vrouwendag gingen voorzitter van het College van Bestuur Annetje Ottow en rector magnificus Hester Bijl in gesprek met een groep universitaire medewerkers uit alle lagen van de organisatie en gaven voorbeelden van uitdagingen in hun carrière en hoe ze daarmee om zijn gegaan.

Hester Bijl en Annetje Ottow in gesprek met de deelnemers van de bijeenkomst.

Ottow en Bijl konden een aantal voorbeelden noemen waar ze als vrouw in hun carrière tegenaan zijn gelopen. Ottow werkte bij een advocatenkantoor en Bijl aan de TU Delft. Als een van de weinige vrouwen vielen ze op in hun omgeving en dat was soms ook een voordeel. Aan de andere kant maakten ze allebei ook mee dat er toch niemand aan hen dacht als er een plek als partner of leidinggevende vrij kwam. ‘Het was geen opzet’, zegt Bijl. ‘Maar ze dachten gewoon niet aan mij, omdat alle leidinggevenden mannen waren. Daarom is het belangrijk om te laten weten wat je wilt.’ ‘Ze kunnen het niet van je gezicht aflezen’, voegde Ottow daaraan toe. ‘Bedenk wat je wilt en ga ervoor.’

Combinatie

Bijl liep ook tegen eigen uitdagingen aan. Ze was soms wel eens onzeker omdat ze zichzelf vergeleek met anderen die ze erg goed vond in hun werk. 'Ik vergeleek mijzelf met mijn professor, omdat hij geweldig was in het bedrijven van wetenschap. En qua leiderschap keek ik op tegen een bestuurder die ik heel goed vond. Maar op een gegeven moment realiseerde ik mij dat ik misschien wel de beste ben in de combinatie van deze twee.’ Dat maakte het voor haar makkelijker om voor de functie van rector magnificus te gaan.

'Volg je eigen pad en denk niet dat je hetzelfde moet doen als anderen.’

Buddy’s

Ottow kreeg met een hele andere uitdaging te maken. Na de geboorte van haar zoon werd ze ziek en dat kon ze niet combineren met het drukke bestaan als partner binnen het advocatenkantoor ‘Mijn vader zei altijd dat ik een plan B moest hebben. Voor mij was dat het schrijven van een proefschrift. Door een andere route in je leven te vinden, word je meer onafhankelijk. Volg je eigen pad en denk niet dat je hetzelfde moet doen als anderen.’

Haar plan B zorgde er wel voor dat Ottow zich opnieuw moest bewijzen. Omdat ze van een advocatenkantoor naar de universiteit kwam, kreeg ze wel eens het verwijt dat ze ‘praktisch’ was en niet ‘academisch’. Ze zocht daarom de mensen op die wel in haar geloofden. ‘Vind jouw buddy’s’, gaf ze de zaal mee. Het publiek was het daar helemaal mee eens. ‘Praise each other’, klonk het vanuit de zaal. ‘Zeg tegen elkaar hoe goed je bent.’

In gesprek in kleine groepjes.

Persoonlijke ervaringen

Daarna spraken de deelnemers aan de bijeenkomst in kleine groepjes over hun loopbaan aan de universiteit, hun persoonlijke ervaringen en aanpak en wisselden ze van gedachten over onderwerpen als leiderschap en carrière, zorgen voor jezelf en empowerment. Er kwamen een heleboel zaken naar voren die volgens de vrouwen kunnen worden verbeterd: bias in taalgebruik, de combinatie van een wetenschappelijke carrière en het krijgen van kinderen en het gebrek aan vrouwen als leidinggevende binnen de universiteit. ‘We zijn er nog steeds niet’, concludeerde Bijl dan ook.

Na twee jaar online werken, was dit een uniek moment om weer verbinding te maken en elkaar te ontmoeten. Ben je geïnteresseerd in het werk van vrouwennetwerken aan de universiteit, neem dan contact op met een van de vrouwennetwerken (zie de rechterkant van de pagina). Heb je een vraag over diversiteit en inclusie neem dan contact op met het Expertisebureau D&I.

Tekst: Dagmar Aarts
Foto's: Lina De Los Rios Torres