In Ovo haalt 34 miljoen op om het doden van eendagshaantjes te stoppen

De Nederlandse scale-up In Ovo, spin-off van de Universiteit Leiden, haalt 34 miljoen euro op om internationale groei- en schaalvergrotingsplannen te versnellen. De nieuwe financiering wordt ondersteund door Libertatis Ergo Holding van de Universiteit Leiden. Verder wordt de financiering verstrekt door onder andere impactinvesteerders ECBF en ABN AMRO. Ook omvat het vervolginvesteringen van aandeelhouders Evonik en VisVires New Protein en een extra investering van technologiepartner Demcon.

In Ovo is in 2013 opgericht met maar een doel: een einde maken aan het massaal doden van mannelijke kuikens. Jaarlijks worden in de wereldwijde pluimvee-industrie 6,5 miljard mannelijke kuikens gedood, omdat de mannetjes geen eieren leggen. Traditioneel worden kuikens direct na het uitkomen handmatig gesorteerd op geslacht en worden de mannelijke kuikens gedood. In Ovo heeft een screeningsmachine ontwikkeld: Ella. Deze machine kan het geslacht van eieren in een vroeg stadium vaststellen. Dit stelt broederijen in staat alleen vrouwelijke kuikens uit te broeden, zodat de mannetjes niet afgemaakt hoeven te worden op economische en industriële schaal. Ella betekent een enorme stap vooruit op het gebied van dierenwelzijn en duurzaamheid van de pluimvee-industrie.

De groeifinanciering voor In Ovo komt op een keerpunt in de markt. Een toenemend aantal landen maakt het afmaken van kuikens illegaal, terwijl in veel andere landen de druk toeneemt van klanten, detailhandelaren, regelgevende instanties en NGO's en de sector zelf. In Ovo werkt al met early adopters en door deze nieuwe financiering kan In Ovo de Ella-oplossing op markten in heel Europa en daarbuiten aanbieden.

Rob Mayfield, Managing Director Libertatis Ergo Holding, Universiteit Leiden: We zijn erg blij dat Wil, Wouter en het hele In Ovo-team deze spannende mijlpaal hebben bereikt in hun ambitieuze reis van een universitaire startup, naar een internationale scale-up, met een enorm impactpotentieel op zowel dierenwelzijn als emissiereductie.