Klantvriendelijke Nederlandstalige chatbots

Weleens gehoord van conversationele kunstmatige intelligentie (AI)? Iedereen die wel eens met Siri of Alexa communiceert, kent deze technologie. We gebruiken conversationele AI tegenwoordig dagelijks en het wordt steeds belangrijker in dienstverlening en verkoop. Een consortium van Nederlandse wetenschappers en bedrijven ontvangt 4,6 miljoen euro van NWO om Nederlandse chatbottechnologie te ontwikkelen die efficiënt aan te passen is voor specifieke onderwerpen en bedrijven.

Veel van de bestaande conversationele AI-systemen zijn in handen van big tech zoals Amazon, Google en Microsoft. In toenemende mate willen Nederlandse bedrijven en organisaties meer technologische zelfstandigheid op het gebied van klantgerichte chatbots ontwikkelen. Bedrijven met een groot klantenbestand zoals Albert Heijn, Bol, Achmea of KPN willen over een breder scala van toepassingen en gebruikersscenario’s beschikken. Op deze manier kan de dienstverlening aan de klant enorm verbeteren. Niet alleen in de detailhandel, maar ook in financiële dienstverlening, gezondheidszorg en bij de overheid.

Onderzoekers gaan een Nederlandse chatbottechnologie ontwikkelen

In het project Low-Resource Chat-based Conversational Intelligence (LESSEN) gaan wetenschappers deze Nederlandse chatbottechnologie ontwikkelen. Hoewel het Nederlands een relatief kleine taal is qua aantal sprekers, is het een goed uitgeruste taal in termen van de technologie en datasets die nodig zijn om AI-modellen te trainen.

Suzan Verberne: “We zijn heel blij dat we met dit top-consortium aan de slag gaan en de wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van chatbot-AI naar de Nederlandse praktijk gaan brengen.”

Dit geldt echter niet voor de grote variatie aan onderwerpen waar webwinkels en andere dienstverleners mee te maken hebben. Het project LESSEN ontwikkelt een op de praktijk gebaseerde AI-technologie die aan te passen is voor het onderwerp en de doelgroep van bedrijven. Hiermee kunnen gebruikers uiteindelijk een beter gesprek voeren met apps, computers en de diensten waartoe ze toegang verschaffen.

Wat houdt het onderzoek precies in?

Vanuit Universiteit Leiden zijn Suzan Verberne en Jan van Rijn medeaanvragers. Verberne gaat zich bezighouden met het aanpassen van conversatiemodellen naar nieuwe onderwerpen waarvoor weinig data beschikbaar is. Van Rijn gaat onderzoeken hoe de AI-modellen zo efficiënt mogelijk getraind kunnen worden en bovendien in realtime kunnen communiceren met klanten. Een ander belangrijk doel van het Leidse team is de ontwikkelde technologie inzichtelijk te maken voor de klanten en te zorgen dat er veilig wordt omgegaan met persoonlijke data van de gebruikers.

Het consortium bestaat uit: Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden, Rijksuniversiteit Groningen, Hogeschool van Amsterdam, Radboud Universiteit Nijmegen, Achmea, Albert Heijn, Bol.com, KPN, Rasa Technologies, Ahold Delhaize, Landelijke Politie.