Leiden Law Cast #6: (Gemeenteraads)verkiezingen & politieke omwentelingen met Geerten Boogaard

Leiden Law Cast is een podcast voor iedereen die meer wil weten over actuele juridische onderwerpen, gemaakt door de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden.

Irem Çakir (L) en Hamza Duprée

De Leiden Law Cast maakt juridische informatie behapbaar en schijnt een licht op alle laatste actualiteiten en wetenschapsnieuws. De Leiden Law Cast wordt gepresenteerd door studenten Irem Çakir en Hamza Duprée. Per aflevering bevragen zij een van de wetenschappers van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid over een onderwerp uit de juridische actualiteit.

In de zesde aflevering is bijzonder hoogleraar Decentrale Overheden Geerten Boogaard te gast. Vorige week konden we allemaal richting de stembus om te stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Inmiddels zijn de stemmen geteld en zien we dat er (voor Nederlandse begrippen) maar weinig stemmers waren, de lokale partijen enorm zijn gegroeid en de versplintering, die we in de Tweede Kamer ook al zagen, nu ook te zien is in vele gemeentes. Met hoogleraar decentrale overheden Geerten Boogaard praten we over deze opvallendheden: waarom heeft Nederland juist zo gestemd? Tijdens het gezellige gesprek zoomen we in op lokale partijen zoals Studenten Voor Leiden en Hart voor Den Haag/Groep de Mos, besteden we aandacht aan de centrale politiek en praten we over partijen als Bij1, Volt en VVD. Ook spreken we nog kort over de provinciale verkiezen van volgend jaar.

Beluister hier de aflevering van de Leiden Law Cast:

De Leiden Law Cast is ook te beluisteren via de volgende links: