Online Tentoonstelling: Alexine Tinne, fotograaf – Haar wereldbeeld

Naast de tentoonstelling: ‘Alexine Tinne, fotograaf – Haar wereldbeeld’ in het Haags Historisch Museum is nu ook een online versie van de tentoonstelling te zien. Een groot aantal kwetsbare originele historische foto’s uit de fysieke tentoonstelling wordt momenteel gewisseld. In de online tentoonstelling zijn foto’s uit de eerste helft van de tentoonstelling in het Haags Historisch Museum zo nog voor het belangstellende publiek te zien. Net als de fysieke tentoonstelling geeft de online tentoonstelling een overzicht van het fotografisch oeuvre van Tinne en wordt haar fotografie in internationale context geplaatst.

Objecten in de online tentoonstelling

De fotografie in de online tentoonstelling varieert van foto’s gemaakt door Alexine zelf, foto’s waar ze op staat en foto’s uit haar nalatenschap. Ook laat de tentoonstelling verbanden zien met bekende namen uit de fotografiegeschiedenis, zoals de Britse fotograaf Francis Frith (1822-1898) die zij heeft ontmoet langs de Egyptische Nijl en Robert J. Bingham (1824-1870), waarmee zij experimenteerde met fotografie in Den Haag. Alexine bereikte bijzondere resultaten met haar fotografie: net als Frith werkte zij met het natte collodiumprocedé, hetzelfde ongewoon grote formaat glasnegatieven, perspectivische correcties en met een rijdende doka (haar koets). Een selectie van reisfotografie, maar ook diverse objecten als landkaarten en reisalbums met prenten, geeft een context die de wereld zichtbaar maakt zoals Tinne die gezien zal hebben gedurende haar reizen.

Hedendaagse fotografie: Dagmar van Weeghel

Uit een vergelijking met de meer oriëntalistische reisfotografie en de portretten die Alexine gedurende haar latere reizen in Noord-Afrika van haar ‘nieuwe familie’ met plaatselijke fotostudio’s liet maken, wordt duidelijk hoe de blik van Tinne veranderde van ‘exclusief’ naar meer ‘inclusief’. De negentiende-eeuwse foto’s gaan daarbij een dialoog aan met het werk van de hedendaagse fotograaf Dagmar van Weeghel (1974). Dagmar van Weeghel roept in monumentale geënsceneerde kleurenfoto’s haar beeld op van de historische figuur Alexine Tinne, waarbij ze heeft gefotografeerd in het historische woonhuis van Tinne aan het Lange Voorhout in Den Haag en met als attributen deels historische eigendommen van Tinne uit de collectie van het Haags Historisch Museum. De meer inclusieve blik van Tinne wordt benadrukt door de verwantschap van de fotografie uit de laatste levensjaren van Tinne met de hedendaagse karaktervolle portretten die Van Weeghel maakt van mensen van Afrikaanse afkomst, die in België en Nederland wonen.

Diverse collecties

De tentoonstelling toont een samenkomst van objecten uit verschillende collecties. De ‘collectie Tinne’ is ondergebracht in met name het Haags Historisch Museum (HHM), het Nationaal Archief (NA), het Haags Gemeentearchief (HGM) en het Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis (RKD). De reisfotografie, landkaarten en albums met foto’s en prenten contemporain aan Tinne zijn te vinden in de collectie van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Deze uitgebreide selecties uit de verschillende collecties verduidelijken de bijzonderheid van haar leven, haar reizen en haar werk als fotograaf.

Alexine Tinne | Fotograaf | Haar wereldbeeld

De tentoonstelling Alexine Tinne, fotograaf – Haar wereldbeeld is gerealiseerd in samenwerking met het Haags Historisch Museum, initiatiefnemer en fotograaf Dagmar van Weeghel en gastcurator Maartje van den Heuvel, conservator Fotografie van Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). De tentoonstelling is het eerste een overzicht van het fotografisch oeuvre van Alexine Tinne (1835 – 1869). Nieuw onderzoek naar haar leven en werk is aanleiding voor een herwaardering van deze eigenzinnige ‘Haagse dame’.

Bij de tentoonstelling verscheen een gelijknamig boek Alexine Tinne | Fotograaf | Haar wereldbeeld. Het boek, onder redactie van Maartje van den Heuvel, bevat teksten in het Nederlands en Engels,  verscheen bij Wbooks (ISBN: 9789462584716), heeft 160 pagina’s en is verkrijgbaar voor 29,95 euro.