Paul Wouters ontvangt RISE Award

Paul Wouters heeft de RISE Award ontvangen, een prijs van het vrouwennetwerk RISE, voor zijn inzet voor meer gendergelijkheid binnen de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. ‘Het blijkt mogelijk om binnen 9 maanden echt iets te veranderen. Daarom ben ik blij met deze award.’

Van april tot en met december 2021 was Paul Wouters waarnemend decaan bij de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen, de faculteit waar de community van RISE zich bevindt. Volgens RISE heeft Wouters in die tijd hun positie sterk verbeterd en verankerd. Met de award wil het netwerk hun erkenning daarvoor uitspreken. Wouters, voor wie de uitreiking als een totale verrassing kwam, is ontroerd en vereerd: ‘Ik heb geen seconde gedacht dat dit aan de orde zou zijn.’

Wouters zegt zelf ‘eigenlijk niets’ gedaan te hebben: ‘Ik heb hen aangemoedigd en gestimuleerd en bij de – toch vooral mannelijke – wetenschappelijk directeuren erop gehamerd dat hun vrouwelijke collega’s belangrijk zijn. Genderdiversiteit moet een speerpunt zijn bij de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen.’

RISE beschrijft dat Wouters er bijvoorbeeld voor gezorgd heeft dat het netwerk als adviserend orgaan aan tafel is komen te zitten bij belangrijke overleggen. Daardoor is RISE aanwezig op plekken waar ze de verandering waar ze voor staan, kunnen realiseren.

‘Besturen is veranderen’

Voor Wouters betekent bestuurder zijn niet het beschermen van de status quo, maar juist het veranderen van de maatschappij – ‘en dan hopelijk de goede kant op,’ zegt hij lachend. Dat neemt hij ook mee in zijn decanaat bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Hoewel er bij deze faculteit meer vrouwen te vinden zijn bij de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen, schort het op andere vlakken nog aan de diversiteit, bijvoorbeeld op het gebied van intersectionaliteit. Bovendien is het ongetwijfeld het geval dat ook in de sociale wetenschappen vrouwen harder moeten werken dan mannen om dezelfde mate van erkenning te krijgen, zegt Wouters.

‘Ik zie mezelf niet als rolmodel. Ik probeer het in mijn bestuurlijke werk wel te zijn, ik probeer te praktiseren wat ik preek. En ik word er graag op aangesproken als dat niet lukt. Een rolmodel is namelijk niet iemand die vindt dat hij alles heel goed doet, maar iemand die durft te streven en te struikelen.’

Over RISE en de RISE Award

RISE (Researchers In Science for Equality) is het netwerk voor vrouwelijke wetenschappers aan de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. RISE streeft naar het creëren van een community waarin vrouwelijke bètawetenschappers hun kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen, maar ook naar het vergroten van de diversiteit in de faculteit en het verbeteren van de zichtbaarheid van vrouwelijke topwetenschappers.

Sinds 2018 reikt RISE de RISE Award uit aan medewerkers van de faculteit als erkenning voor hun buitengewone inzet voor het vergroten van gendergelijkheid aan de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. Eric Eliel (oud-wetenschappelijk directeur van het Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde) en Geert de Snoo (oud-decaan van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen) gingen Paul Wouters voor als ontvangers van de RISE Award.

Beeld: Suédy Mauricio
Tekst: Emma Knapper