Pauline Schuyt en Luc Verheij werken mee aan podcastserie 'De Wettenfabriek'

Diverse medewerkers van de Universiteit Leiden werkten de afgelopen maanden mee aan de podcast 'De Wettenfabriek'. Van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid leverden hoogleraar sanctierecht en straftoemeting Pauline Schuyt en bijzonder Kircheiner hoogleraar Staats- en Bestuursrecht Luc Verheij een bijdrage.

In de wekelijkse podcast wordt aan de hand van actuele fragmenten en gesprekken met deskundigen van binnen en buiten de Rijksoverheid belicht hoe wetten tot stand komen en werken. Van de voorbereiding bij ministeries, onderhandelingen in Brussel, de parlementaire behandeling, de rol van uitvoeringsorganisaties tot de verhouding tussen de wetgever en de rechter: het komt allemaal voorbij.

Zo spreken onder anderen Diederik Samsom over de Europese wettenfabriek, Cees van Strijen en Tim Borman over de spoedwet avondklok en Jesse Frederik, Sheila Sitalsing en André Bosman over de uitvoering. Kijk hier voor een overzicht van alle afleveringen.

De podcast De Wettenfabriek is een initiatief van de Academie voor Wetgeving en Overheidsjuristen en het Kenniscentrum voor beleid en regelgeving (ministerie van Justitie en Veiligheid). De reeks is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met medewerkers van andere ministeries.