Psychologen betrokken bij hightech biomarkeronderzoek in de gezondheidszorg

Next Generation ImmunoDermatology is de eerste landelijke dermatologie samenwerking voor de ontwikkeling en toepassing van hightech biomarkeronderzoek in de gezondheidszorg, mogelijk gemaakt met een grote subsidie van de nationale wetenschapsfinancier NWO. Gezondheidspsycholoog Sylvia van Beugem leidt een werkpakket in samenwerking met haar collega Andrea Evers.

Meer dan 2.5 miljoen Nederlanders lijden aan een chronische ontstekingsziekte van de huid. Deze ziekten zijn vaak niet levensbedreigend, maar de persoonlijke gevolgen ervan zijn ingrijpend en de maatschappelijke kosten van de behandeling zeer hoog. Te vaak is het vinden van een effectieve behandeling een lange zoektocht.

Werkpakket

Sylvia van Beugen zal binnen dit consortium een werkpakket leiden dat zich richt op het blootleggen van de invloed van psychologische en gedragsmatige factoren op ziekte-uitkomsten in diverse dermatologische aandoeningen. Deze markers zullen worden opgenomen in patiënt-specifieke vingerafdrukken om de meest effectieve en persoonsgerichte behandeling voor patiënten te kunnen voorspellen. Van Beugen zal in dit werkpakket samenwerken met Andrea Evers, haar collega bij Gezondheids-, Medische en Neuropsychologie aan de Universiteit Leiden.

'Voor veel mensen met inflammatoire huidaandoeningen is het een zoektocht naar een goede en effectieve behandeling.'

Ilse van Ee (Psoriasispatiënten Nederland): 'Met behulp van Next generation immunodermatology (NGID) zal het mogelijk worden om patiënten doelgerichter te behandelen. Ik verwacht een grote impact van dit project op de zorg voor mensen met deze zes verschillende ziektes.'

Next generation immunodermatology (NGID)

Next generation immunodermatology (NGID) staat voor de ontwikkeling van de juiste zorg voor de juiste patiënt op het juiste moment. In de komende zes jaar zullen in dit project zes huidziekten zeer gedetailleerd worden onderzocht in een unieke samenwerking tussen ziekenhuizen, kennisinstellingen, hightech bedrijven, patiëntenverenigingen en de (bio)farmaceutische industrie. Dermatologen uit alle academische ziekenhuizen worden verbonden aan o.a. biologen, bio-informatici, statistici, natuur- en scheikundigen, gedragswetenschappers, communicatiewetenschappers en natuurlijk de patiënt. Door complexe data-analyse en integratie wordt een patiënt-specifieke vingerafdruk gemaakt die nodig is voor toekomstige persoonsgerichte en kosteneffectieve gezondheidszorg.

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft een grote subsidie van 11.7 miljoen euro toegekend in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda: Open Route for Consortia (NWA-ORC). De Universiteit Leiden, het LUMC en Centre for Human Drug Research  leveren een grote bijdrage aan dit consortium

Leidse deelname

Prof. Robert Rissmann (Leiden Academic Centre for Drug Research, Leiden University) is de coordinator van het project Next generation immunodermatology (NGID).

Daarnaast zijn volgende Leidse onderzoekers betrokken:

• Prof. Hankemeier (LACDR – metabolomics)
  • Prof. Bouwstra (LACDR - lipidmomics)
  • Prof. Evers and Dr van Beugen (FSW – gedrags en psychologische markers)
  • Prof. Lelieveldt (LUMC and TU Delft, data visualisatie en data integratie)
  • Prof. Koning (LUMC – immunologie)
  • Prof. Huizinga (LUMC – rheumatologie)
  • Prof. Vermeer (LUMC – klinische dermatologie) and Dr. El Ghalbzouri (LUMC – mechanistische huidmodellen)
  • Dr. Lindenburg and Dr. Kaal (Hogeschool Leiden - metabolomics)
  • Dr. Exadaktylos (CHDR – remote trials)