Remco Breuker bij RTL Nieuws over Noord-Koreaanse steun aan Rusland

Tijdens een speciale ingelaste vergadering van de Verenigde Naties stemden veruit de meeste landen voor een resolutie om de Russische inval in Oekraïne te veroordelen. Naast Rusland waren er maar vier landen die tegenstemden, waaronder Noord-Korea. Remco Breuker, hoogleraar Koreastudies: "De verkoop van steenkool uit Noord-Korea gaat gewoon door. Via Russische havens, zoals in Vladivostok, gaat het alsnog de wereldmarkt op".

Rusland en Noord-Korea zijn trouwe bondgenoten. Het zijn buurlanden die elkaar al lang steunen. "Er is meer voor nodig om daar verandering in aan te brengen", vertelt Remco Breuker, hoogleraar Koreastudies aan de Universiteit Leiden. "Kim Jong-un en Poetin kennen elkaar. Noord-Korea laat zich van zijn beste kant zien door te zeggen: wij helpen jullie."

Tussen beide landen bestaan goede economische betrekkingen. Noord-Koreaanse arbeiders werken in Rusland. Via Rusland omzeilt Noord-Korea bovendien de opgelegde sancties. "De verkoop van steenkool uit Noord-Korea gaat gewoon door. Via Russische havens, zoals in Vladivostok, gaat het alsnog de wereldmarkt op," zegt Breuker.

Wat ook zal meespelen is dat Oekraïne door Noord-Korea als een lakei van de Verenigde Staten wordt gezien. Breuker: "Een marionettenstaat van de VS kun je gewoon binnenvallen, is de redenatie."

Lees het hele artikel op RTL Nieuws