Bibliotheekconsortium UKB sluit nieuwe deals af voor toegang tot wetenschappelijke journals en open access

Begin 2022 heeft het UKB consortium een aantal ‘read and publish’ contracten met belangrijke uitgevers vernieuwd.

De Nederlandse universitaire gemeenschap en de academische ziekenhuizen hebben via deze deals zowel toegang tot vele duizenden wetenschappelijke tijdschriften, als het recht om zonder extra kosten open access te publiceren in de tijdschriften waarvoor licenties zijn afgesloten. Hierdoor worden de resultaten van wetenschappelijk onderzoek wereldwijd zonder barrières toegankelijk voor iedereen.

De nieuwe contracten op een rij:

• American Chemical Society (ACS): Toegang tot 65 wetenschappelijke tijdschriften waarin tevens open access gepubliceerd kan worden. De volledig open access tijdschriften maken geen deel meer uit van de deal. Per jaar kunnen door de gezamenlijke universiteiten maximaal 544 artikelen open access gemaakt worden. Het contract loopt tot eind 2025.
  • Brill: Naast toegang tot de artikelen in ongeveer 300 tijdschriften, kan hierin ook zonder extra kosten open access gepubliceerd worden. Dat geldt ook voor de volledig open access tijdschriften van deze uitgever. De deal is afgesloten voor drie jaar en loopt tot en met 2024.
  • IOS Press: Deze ‘read and publish’ deal is met een jaar verlengd onder dezelfde voorwaarden. Ook publiceren in volledig open access tijdschriften valt onder het contract.
  • Karger: Corresponderende auteurs van 11 Nederlandse universiteiten kunnen zonder extra kosten open access publiceren in alle 89 tijdschriften van deze uitgever. Dat geldt zowel voor de hybride als volledig open access tijdschriften. De deal is afgesloten voor drie jaar.
  • Sage: Er is een nieuwe deal die loopt tot en met 2024. In ruim 900 hybride tijdschriften kunnen corresponderende auteurs zonder extra kosten open access publiceren. Sage publiceert ook ruim 170 open access tijdschriften. Nederlandse wetenschappelijke auteurs krijgen 20% korting op de Article Processing Charge.
  • Springer: Het contract met deze uitgever is met één jaar verlengd, met de optie voor nog een jaar. Naast toegang tot zo’n 2.000 tijdschriften, kunnen er jaarlijks maximaal 2.080 artikelen open access worden gepubliceerd.
  • Thieme: Het contract, dat loopt tot eind 2024 geeft toegang tot een kleine 100 wetenschappelijke tijdschriften, waarin open access gepubliceerd kan worden.

Met Amsterdam University Press (AUP) is een zogenaamde Subscribe to Open (S2O) deal gesloten. De komende jaren wordt stapsgewijs de omslag gemaakt van het abonnementenmodel naar open access publiceren, zonder dat hiervoor Article Processing Charges (APC’s) worden betaald.

Meer informatie en vragen

Detailinformatie over alle ‘read & publish’ overeenkomsten staat op openaccess.nl Hier komen ook de contracten zelf te staan. Tevens worden de nieuwe deals geregistreerd in het Europese register ESAC. De Journal Browser geeft per tijdschrift een overzicht van de mogelijkheden die er zijn om open access te publiceren. Niet alleen voor de tijdschriften in deze deals. Ook de informatie over de afspraken die gemaakt zijn met andere wetenschappelijke uitgevers en de publicatiemogelijkheden bij volledig open access uitgevers is daarin te vinden

Meer informatie vindt u ook op onze webpagina Deals met uitgevers. Heeft u nog vragen? Het Open Access Team van het CDS staat voor u klaar via het emailadres: openaccess@library.leidenuniv.nl.