Congres over het brein en gedrag van kinderen online volgen?

Wat hebben kinderen nodig om optimaal op te groeien en hoe draagt de dynamische ontwikkeling van de hersenen daaraan bij? Antwoorden op deze vragen geeft het team Leiden Consortium on Individual Development (L-CID) met jonge wetenschappers onder leiding van Eveline Crone tijdens het congres 'Development Matters'. U kunt de livestream volgen vanuit de Stadsgehoorzaal in Leiden op 22 maart.

Team L-CID heeft onder leiding van Eveline Crone een unieke longitudinale studie uitgevoerd onder tweelingen van 3-13-jaar. Daarmee geven hun inzichten antwoord op belangrijke vragen. Wordt sociaal gedrag beïnvloed door nature of nurture? Ontwikkelen jongenshersenen anders dan meisjeshersenen? Het congres heeft een breder programma dan wat je op traditionele congressen zou verwachten. Het congres is namelijk vormgegeven door jonge wetenschappers met een duidelijke blik op de toekomst.

Congres online volgen?

Volg op 22 maart de livestream vanuit de Stadsgehoorzaal in Leiden van het congres Development matters – Longitudinale ontwikkeling van hersenen en gedrag

Lara Wierenga: 'Om nu onze eigen dataset op deze open en toegankelijke manier vorm te geven is een droom. Het kost tijd maar dan heb je ook echt iets waar de wetenschap beter van wordt.'

Hands-on workshops

Het ochtendprogramma bestaat uit hands-on workshops over ‘transparancy en open science’ en ‘societal impact’. Hoe kunnen wetenschappers het beste hun data delen en communiceren naar de samenleving? De wetenschappers delen hun ervaringen in de workshops en zetten deelnemers aan het werk met hun eigen vragen. 'Voor mij is investeren in een toegankelijke open meta-data en database een van de belangrijkste uitwerkingen van het nieuwe Erkennen & Waarderen', zegt de Leidse ontwikkelingspsycholoog Lara Wierenga. 'Ik werk al samen met internationale groepen aan bestaande datasets. Om nu onze eigen dataset op deze open en toegankelijke manier vorm te geven is een droom. Het kost tijd maar dan heb je ook echt iets waar de wetenschap beter van wordt.'

Jongeren in de pandemie

Het congres heeft ook duidelijk oog voor de maatschappelijke vraagstukken van dit moment. Zo vindt er na de workshops een tweegesprek plaats tussen kinderpsychiater Arne Popma en kinderarts en OMT-lid Karoly Illy. Zij zullen in gesprek gaan over hoe de pandemie effect heeft gehad op opgroeiende kinderen en bespreken wat er nodig is voor een sterke toekomstige generatie jongeren.

Jonge wetenschappers

De dag wordt afgesloten met keynote presentaties door Rogier Kievit, professor aan de Radboud Universiteit Nijmegen en Eveline Crone en met flash talks door jonge onderzoekers. Op deze manier worden alle aspecten van wetenschap gecombineerd in een dag. De jonge wetenschappers hebben het congres vormgegeven en dat zie je terug in de benadering: energiek, dynamisch en gericht op team science en transparantie.

Eveline Crone: 'Voor het eerst kunnen we weer live bij elkaar komen en kennis delen.'

Als leider van het L-CID consortium doet Crone een call for action om met name jonge wetenschappers weer bij elkaar te brengen. 'Zij zijn hard geraakt in de pandemie in een fase van hun carrière die normaal gesproken in het teken staat van een netwerk opbouwen en van elkaar leren.' Zij wil met het congres jonge wetenschappers een kans zal geven om ervaringen te delen over onderzoek en hoe zij de academische context in de toekomst graag zouden zien.

Vernieuwen en verbinden

De aanpak past uitstekend binnen het nieuwe strategische thema van de Universiteit Leiden, gericht op vernieuwen en verbinden. Het congres is live te bezoeken en inschrijvingen zijn mogelijk tot 7 maart. Voor wie er niet live bij kan zijn is het congres te volgen via een livestream.