Jacobijn Gussekloo nieuwe Dean van de Honours Academy

Prof.dr. Jacobijn Gussekloo wordt met ingang van 19 april 2022 de Dean van de Honours Academy. Gussekloo is hoogleraar eerstelijnsgeneeskunde en directeur van de master ‘Vitality and Ageing’ aan het LUMC. Ze volgt prof.dr. Jos Schaeken op, die de functie sinds maart 2020 vervulde.

Wetenschappelijke carrière

Gussekloo studeerde geneeskunde aan de Universiteit Leiden en werkte daarna als huisarts en senioronderzoeker bij de Leiden 85-plus Studie van het LUMC. Daar hield ze zich bezig met de vraag welke factoren bijdragen aan succesvol ouder worden. Later promoveerde ze op verschillende studies naar het ontstaan van cognitieve achteruitgang op hoge leeftijd.

Jacobijn Gussekloo werkt bij het LUMC als hoogleraar eerstelijnsgeneeskunde.

In 2008 werd Gussekloo benoemd tot hoogleraar eerstelijnsgeneeskunde. Inmiddels werkt ze in het LUMC bij de afdeling Public Health en Eerstelijnsgeneeskunde en bij de afdeling Interne Geneeskunde, sectie Ouderengeneeskunde. Met dit interdisciplinaire onderzoeksteam wil ze bijdragen aan de gezondheid en de levensstandaard van ouderen binnen en buiten het ziekenhuis.

Onderwijs

Naast wetenschappelijk onderzoek, houdt Gussekloo zich bezig met onderwijs en nascholing. Sinds 2016 is ze directeur van de internationale kleinschalige LUMC-master Vitality and Ageing over de biologische, individuele en maatschappelijke aspecten van ouder worden.

De interdisciplinariteit en maatschappelijke betrokkenheid van deze master passen goed bij de Honours Academy, die als proeftuin voor onderwijsvernieuwing studenten uitdaagt om hun kennis en vaardigheden te verdiepen en te verbreden, en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan de samenleving.

Honoursonderwijs

Aan de Honours Academy volgen vwo-scholieren, bachelorstudenten en masterstudenten extra onderwijs naast hun reguliere studie. Het honoursonderwijs is multidisciplinair, persoonlijk en toekomstgericht. De Honours Academy wil een proeftuin zijn en op die manier onderwijsinnovatie binnen de gehele universiteit stimuleren.

De volgende onderwijsprogramma's worden door de Honours Academy aangeboden.