Jonge sociale wetenschappers netwerken erop los tijdens de Young Academic Lunch

De Young Academy Leiden wil jonge academici met elkaar verbinden. Zo eenvoudig is het immers niet in de praktijk om peers te ontmoeten buiten je vakgebied. Met inspirerende én gezellige facultaire lunches streeft de organisatie naar connectie tussen jonge wetenschappers. De meest recente, op de Faculteit der Sociale Wetenschappen, was weer een succes.

Een stuk of twintig onderzoekers aan het begin van hun carrière verzamelen zich op woensdag 20 april in een zaaltje in het Pieter de la Courtgebouw. Ze zijn hier voor de faculteitslunch georganiseerd door Young Academy Leiden (YAL) en gesponsord door de FSW. De broodjes staan uitnodigend uitgestald en de gesprekken zijn al op gang voordat de presentaties beginnen.

De kansen die interdisciplinair onderzoek biedt

Annemarie Samuels, voorzitter van de YAL en antropoloog, heet de aanwezigen welkom en geeft het woord al snel door aan Anouk de Koning. Die vertelt in het thema van de lunch, ‘interdisciplinair onderzoek’, over haar onderzoek naar sociale veerkracht waarbij ze onder andere samenwerkt met de Faculteit Rechten en de Hogeschool Inholland. ‘Een van de leukste dingen is het samenwerken met docent-onderzoekers van de Hogeschool. Ik kan veel leren van de concrete kijk die zij hebben op bepaalde dingen.’

De tweede presentatie wordt gegeven door Wouter Veenendaal. Hij vertelt over zijn onderzoek naar het functioneren van controlerende instituties, dat hij uitvoert met collega-wetenschappers van de Faculteiten Geesteswetenschappen en Governance and Global Affairs. Een van de grote kansen die interdisciplinair onderzoek biedt, is volgens hem het feit dat het doorbreken van disciplinaire grenzen tot nieuwe inzichten en ideeën kan leiden.

Trefwoordenbingo breekt het ijs

De tweede helft van de lunch is informeler: het is tijd voor een bingo! De organisatoren hebben een bingokaart voorbereid met trefwoorden over het onderzoek van de aanwezigen; het doel is uiteraard niet per se het behalen van een volle bingokaart, maar het spreken van mensen die je nog niet kent. Er wordt al snel volop gemengd en de zaal wordt gevuld met het geroezemoes van geanimeerde gesprekken.

Achteraf noemt Samuels de lunch een succes. ‘Mensen vonden het erg leuk. Aanvankelijk zijn ze nog een beetje ongemakkelijk, maar zonder zoiets als een bingo praat je toch alleen met degenen die je al kent.’

De YAL streeft naar verbinding

Onderzoekers in deze vroege fase van hun carrière hebben niet echt een plek of manier om in (interdisciplinair) contact te komen met elkaar. De YAL streeft ernaar om dat te faciliteren. Het is belangrijk om collega’s van andere instituten te ontmoeten, zegt Samuels.

Tom Louwerse, een van de medeorganisatoren, is het met haar eens: ‘Vooral in het begin van je carrière gebeurt dat nog niet zo snel. Je wordt je instituut ingezogen en gaat in de eerste jaren ook nog niet zo snel een facultaire commissie doen.’ De facultaire lunches van de YAL zijn in ieder geval een goede manier om laagdrempelig elkaar te leren kennen, zoals deze editie maar weer bewijst.

Beeld: Abel van de Sluis
Tekst: Emma Knapper