Leids studententeam in de finale van Helga Pederson Moot Court Competition

Een team van vier Leidse masterstudenten heeft zich gekwalificeerd voor de finale van de prestigieuze Helga Pederson Moot Court Competition. Deze finale vindt plaats in mei in het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg.

Van links naar rechts: Charlie Bennett, Hannah van Hooft, Alexandra Marsek en Swetha Sethubaskaran. Foto: Colinda van Drunen

De vier studenten, Charlie Bennett (LL.M European Law), Hannah van Hooft (LL.M Public International Law LL.M), Alexandra Marsek (LL.M European Law) and Swetha Sethubaskaran (LL.M Public International Law) startten eind vorig jaar met de internationale wedstrijd. Het team kreeg daarbij hulp en adviezen van hoogleraar Europees Recht Rick Lawson

De eerste ronde bestond uit een schriftelijke en een regionale mondelinge opdracht. Deze werd door de Leidse studenten met succes afgerond, waarmee het Leidse team zich samen met 17 andere teams wist te kwalificeren voor de finale. Deze finaleronde vindt plaats van 9 tot en met 13 mei 2022 voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg.

Het is pas voor de tweede keer dat een Leids team meedoet aan de Helga Pederson Moot Court Competition. In de internationale competitie voor studenten worden zaken van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens gesimuleerd. Het biedt de studenten een unieke kans om te zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

Het Europa Instituut ondersteunt het pleitteam financieel dankzij het Wesseling Fonds. Dit fonds ondersteunt het instituut al langer, onder meer door de jaarlijkse studiereis naar Straatsburg/Luxemburg/Brussel mogelijk te maken.