Universiteit Leiden zet de verwarming twee graden lager

De thermostaat in de gebouwen van de Universiteit Leiden gaat twee graden naar beneden. In ruimtes die worden gekoeld, wordt de temperatuur ook aangepast. Hiermee geeft de universiteit gehoor aan de oproep van het kabinet om minder energie te gebruiken.

De overheidscampagne ‘Zet ook de knop om’ is gestart om gasgebruik te verminderen. De aanleiding is de oorlog in Oekraïne en de afhankelijkheid van Russisch gas, maar ook klimaatverandering en de hoge gasprijzen spelen een rol. Daarom is het belangrijk dat we snel energie gaan besparen.

Gasbesparing

Gas is momenteel schaars door de Europese afhankelijkheid van Russisch gas. Het gas dat de Universiteit Leiden inkoopt is niet Russisch, maar het besparen ervan kan wel bijdragen om Nederland minder afhankelijk te maken van Rusland. Door de centrale verwarming in de universiteitsgebouwen twee graden lager te zetten en zo energiezuinig mogelijk om te gaan met laboratoria en apparatuur, kan de universiteit ongeveer vijf procent aardgas en één tot twee procent elektriciteit besparen.

Duurzame universiteit

Het besparen van energie is onderdeel van een vastgestelde routekaart met als doel 65 procent CO2-reductie in 2030. Als onderdeel van deze verduurzaming wordt een groot deel van het aardgas vervangen door toepassing van warmte-koudeopslag in de bodem. Daarnaast worden universiteitsgebouwen geïsoleerd en het aantal zonnepanelen gaat verdriedubbelen.