Vier Leidse onderzoekers ontvangen een Rubiconbeurs

Dankzij de Rubiconbeurs van NWO kunnen vier jonge, veelbelovende wetenschappers twee jaar onderzoek doen aan een buitenlandse universiteit. De Leidse laureaten zijn Renske Janssen, Girija Joshi, Anne van der Meij en Yana van der Weegen.

Denken over recht in Rome

Dr. Renske Janssen
Gaat naar: University of Edinburgh, Centre for legal history (Verenigd Koninkrijk)
Wat is het doel van het recht, en wiens belangen dient het? Dit project gebruikt het werk van de Romeinse schrijver Tacitus, die zich veel met deze vragen bezighield, om te bestuderen hoe er in de Romeinse keizertijd werd nagedacht over de rol van het recht in de samenleving.

Geschiedschrijving en rechtvaardigheid aan de rand van een wereldrijk

Dr. Girija Joshi
Gaat naar: Centre d’Études de l’Inde et de l’Asie du Sud (Frankrijk)
In dit project bestuderen wetenschappers de productie van historische kennis in plaatselijke talen in koloniaal Noord-India. Joshi onderzoekt de bestendigheid van traditionele lokale historiografische benaderingen en kennisnetwerken. In hun geschiedenissen boden lokale historici hun visie op de rechtvaardiging van machtsverhoudingen en weerspraken zo de koloniale kijk op hun verleden.

Recycling van dode insecten door Streptomyces bacteriën

Dr. Anne van der Meij
Gaat naar: Universiteit van Toronto (Canada)
Onze bodems zijn door intensieve landbouw uit balans geraakt. Dit is een gevaar voor onze voedselproductie. Recycling van dode planten en dieren in de bodem is cruciaal voor een gezonde bodem. In dit project gaat Van der Meij samen met een team van wetenschappers onderzoeken welke rol de bodembacterie Streptomyces heeft in de recycling van dode insecten.

Hoe wordt de activatie van p53 gereguleerd?

Yana van der Weegen (LUMC)
Gaat naar: Dana-Farber Cancer Institute/Harvard Medical School (Verenigde Staten)
Cellulaire stress, zoals DNA-schade, zorgt voor activatie van het p53-eiwit. Dit eiwit stimuleert de reparatie van beschadigd DNA, maar wanneer deze schade onherstelbaar is dan activeert p53 juist celdood. Deze rol van p53 is essentieel voor het voorkomen van kanker. Van der Weegen onderzoekt hoe de activatie van p53 gereguleerd wordt.

In totaal ontvangen 22 onlangs gepromoveerde onderzoekers, verbonden aan een Nederlandse universiteit, een Rubicon-financiering van NWO/ZonMw. Het programma Rubicon is bedoeld om jonge wetenschappers de mogelijkheid te geven internationale onderzoekservaring op te doen.

Bannerfoto Old College, University of Edinburgh (LWYang)