Boekpresentatie: Grensverkenningen. Langs oude grenzen in Nederland

Overheden trekken grenzen, overheden beheren grenzen en mensen moeten met die grenzen leven. Door de eeuwen heen zijn er in Nederland talloze grenzen getrokken en weer vervaagd. Kester Freriks ging met Martijn Storms en andere deskundigen op zoek naar de verhalen achter historische grenzen aan de hand van de soms eeuwenoude kaarten uit de Collectie Bodel Nijenhuis van Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Op vrijdag 3 juni presenteren zij het resultaat van hun werk: het rijk geïllustreerde boek ‘Grensverkenningen. Langs oude grenzen in Nederland’.

Vrijdag 3 juni
Aanvang: 15:30 uur (inloop 15.00 uur)
Universiteitsbibliotheek
Witte Singel 27, Leiden

Wilt u de Boekpresentatie van Grensverkenningen bijwonen? Meld u aan via de onderstaande knop:

Grensverkenningen

In 2022 is het 150 jaar geleden dat de UBL de kaarten- en atlassencollectie van Johannes Tiberius Bodel Nijenhuis (1797-1872) bij legaat verwierf. Plotsklaps was de Leidse bibliotheek hiermee eigenaar van de meest omvangrijke kaarten- en atlassencollectie in Nederland. Natuurschrijver Kester Freriks en conservator voor Kaarten en Atlassen, Martijn Storms, brachten de collectie tot leven in Grensverkenningen door allerlei grenzen op historische kaarten te bespreken. Grenslijnen, waterlinies, riviergrenzen, staatsgrenzen, dijken en sloten, zelfs de grens tussen eb en vloed of tot waar klokgelui hoorbaar is. Welke grenzen zijn vandaag de dag nog te herkennen? En waarom zijn grenzen die op historische kaarten te vinden zijn vervaagd? Aangezien Bodel Nijenhuis woonde en werkte aan het Rapenburg in Leiden, ligt er enige nadruk op grenzen in en om Leiden.

Burgemeester Emile Jaensch van Oegstgeest neemt het eerste exemplaar in ontvangst. Met Jaensch ging de auteur op zoek naar de verdwenen heerlijkheid Abspoel in zijn gemeente. Tijdens de bijeenkomst zal ook Garrelt Verhoeven, hoofdconservator van Universitaire Bibliotheken Leiden, en Sander van Vlerken, uitgever bij uitgeverij Athenaeum, het woord voeren.

Het boek

Grensverkenningen, Langs oude grenzen in Nederland (ISBN: 9789025314637) is vanaf 2 juni voor € 24,99 verkrijgbaar en omvat 320 rijk geïllustreerde pagina’s.