ERC beurs voor verder onderzoek moderne, minder giftige antibiotica

Nathaniel Martin heeft een Proof of Concept (PoC) beurs toegekend gekregen van de European Research Council (ERC). De beurs zal zijn onderzoeksgroep gebruiken om een potente, maar gevaarlijk, antibioticum minder giftig te maken. Hij ontvangt €150.000.

Nathaniel Martin

Nu ziekteverwekkende bacteriën steeds vaker resistent zijn tegen verschillende antibiotica, is het mogelijk dat op ten duur een bacteriële infectie niet meer te behandelen is. Op twee manieren kan dat worden voorkomen: nieuwe antibiotica op de markt brengen, of een antibioticum toedienen dat zo potent is, dat zelfs multi-resistente bacteriën het loodje leggen.

Nierschade door behandeling

Polymyxin is een groep van zulke potente antibiotica, die medici steeds vaker nodig hebben om infecties van multi-resistente bacteriën te behandelen. Maar het gebruik gaat samen met het risico op zware bijwerkingen. Ondanks dat het de infectie bestrijdt, zorgt polymyxin ook voor aanzienlijke schade aan de nieren van patiënten.

De onderzoeksgroep van Nathaniel Martin, professor biologische scheikunde bij het Instituut Biologie Leiden (IBL), heeft onlangs nieuwe polymyxins ontwikkeld op een semi-synthetische manier. Deze categorie is minder giftig. ‘Promovendus Jaco Slingerland leidt dit project vanaf het begin, en heeft het geweldig gedaan met het synthetiseren en testen van de vooruitstrevende antibiotica in het lab van het IBL.

Basis voor de ERC beurs

De nieuwe polymyxins die de Martin-groep heeft ontwikkeld laten nog steeds een sterke antibacteriële werking zien. Daarentegen zijn ze ook minder giftig voor niercellen in het lab. De vondsten zijn recent gepatenteerd door Leiden Universiteit, en zijn de basis voor de PoC beurs.

Martin is erg enthousiast over het winnen van de beurs. ‘Dit maakt het voor ons mogelijk om verder te kijken naar de klinische mogelijkheden in de echte wereld.’ Zijn groep zal samenwerken met andere onderzoekers om de veiligheid van hun semi-synthetische polymyxin te testen in complexere niercellen en organoïd-modellen. Dit zullen ze doen met onder andere Roos Masereeuw van Universiteit Utrecht, en Siebe Spijker en Laura Kuipers van het LUMC.

De ERC Proof of Concept beurs competitie

De PoC beurs competitie is open voor eerdere ERC-beurswinnaars. Zij kunnen een extra beurs aanvragen voor huidige of recent afgeronde projecten, om mogelijkheden van commerciële- of samenlevingsdoeleinden te onderzoeken van hun vooruitstrevende onderzoeksprojecten.