‘Het zou leuk zijn als de vogels uit kinderboeken ook in je achtertuin zaten’

Volgens bioloog Michiel Hooykaas kennen kinderen maar weinig diersoorten die in Nederland voorkomen. Tijdens zijn promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden keek hij naar het gebruik van dierenillustraties in kinderboeken. Vandaag legde hij zijn onderzoek uit bij RTL-nieuws.

Uit zijn onderzoek blijkt dat jonge kinderen gek zijn op dieren. In bijna alle onderzochte prentenboeken komen namelijk dieren voor. Desondanks is het slecht gesteld met de dierenkennis van Nederlandse kinderen. Maar 85 procent van hen weet bijvoorbeeld hoe een huismus eruitziet. En dat kan misschien komen doordat er vooral exotische dieren in prentenboeken staan.

‘Leeuwen en nijlpaarden zijn natuurlijk spannend’, zegt Hooykaas in RTL-nieuws. ‘Maar als kinderen alleen dat soort dieren zien, denken ze misschien dat boeiende dieren alleen te zien zijn in de dierentuin, of in verre landen. Hun ogen blijven dan gesloten voor wat er om je heen te zien is.’

Lees het hele artikel

Lees in het artikel van RTL-nieuws waarom volgens Michiel ook Nederlandse dieren in prentenboeken zouden moeten staan.

RTL-nieuws