Online boekensalon ridderroman De Limborch – met Ingrid Biesheuvel

Van ontvoerde jonkvrouw tot avontuurlijke zoektocht en van verhitte strijd tot hoofse liefde: de veertiende-eeuwse ridderroman De Limborch heeft het allemaal. Op zoek naar Margriete beleeft haar broer Heinric talloze avonturen en maakt hij als onbesuisde jongeling een hoofse ontwikkeling door, die hem laat zegevieren op alle fronten. De Limborch is daarmee een echte veertiende-eeuwse young adult-roman.

Op donderdag 19 mei zijn Ingrid Biesheuvel, mediëvist en vertaler, Geert Warnar, universitair hoofddocent Middelnederlandse Letterkunde, en Nikki Borreman, docent Nederlands, te gast in de online boekensalon van Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Hoofdconservator Garrelt Verhoeven gaat met hen in gesprek over het vertalen van de oorspronkelijke teksten in het Middelnederlands en Ripuarisch naar aantrekkelijk proza voor de hedendaagse lezer. Daarnaast wordt de avontuurlijke zoektocht van Heinric uitvoerig belicht. André Bouwman, conservator middeleeuwse handschriften, presenteert tot slot een van de twee volledig bewaarde handschriften van De Limborch en enkele overgeleverde fragmenten uit de Leidse collecties.

Deelnemen boekensalon

De online boekensalon begint donderdag 19 mei om 20.30 uur en is op deze pagina te volgen. Aanmelden voor de boekensalon is niet nodig. U hoeft alleen het geluid van uw apparaat aan te zetten.

Bekijk hier alvast de teaser:

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Over de auteur

Ingrid Biesheuvel is als mediëvist vanaf 1995 werkzaam aan de universiteiten van Leiden en Utrecht. Ze vertaalde een groot aantal Middelnederlandse werken, waaronder vele ridderromans. Voor haar vertaling van de verhalen rond koning Arthur ontving ze in 2012 de eerste Gerrit Komrij-prijs.

Het boek Roman van Heinric en Margriete van Limborch, uit het Middelnederlands vertaald door Ingrid Biesheuvel, is een uitgave van Athenaeum (ISBN: 9789025310684), omvat 488 pagina’s en is als hardcover verkrijgbaar voor 35 euro. E-book (ISBN: 9789025313654) kost € 16,99.