Opnieuw veel aandacht voor onderzoek Michiel Hooykaas

Het onlangs gepubliceerde onderzoek van Michiel Hooykaas maakte veel tongen los in de Nederlandse en Belgische media. De promovendus keek naar de diersoorten die voorkomen in prentenboeken, en ziet mogelijkheden in het promoten van minder bekende diersoorten.

‘Het zou geweldig zijn als allerlei soorten, zoals de huismus en de fuut, een herkenbaar plekje krijgen in prentenboeken,’ meent Hooykaas. 'Zo leren kinderen ook die dieren kennen.' Over dit streven vertelde hij in verschillende media:

Radio en televisie

Kranten en websites

• RTL nieuws: Kinderen weten weinig over dieren van hier: ‘In prentenboeken zie je ze niet’
  • Trouw: Telkens weer dezelfde dieren in kinderboeken: waarom nooit eens een fruitvlieg of een pimpelmees? (€)
  • De Morgen: Telkens weer dezelfde dieren in kinderboeken: waarom nooit eens een fruitvlieg of een pimpelmees? (€)
  • NRC: Katten, honden en soms een panda. In prentenboeken is biodiversiteit ver te zoeken (€)
  • De Standaard (België): Waarom de maanvis en het vliegend hert klaar zijn voor primetime (€)
  • Het nieuwsblad (België): “Een pimpelmees kan toch ook schattig zijn?” Onderzoeker roept schrijvers op tot meer originele dieren in kinderboeken (€)
  • Nieuwnieuws.nl: Ook prentenboeken moeten volgens wetenschappers diverser
  • Leiden Sleutelstad: ‘Er staan vaak dezelfde dieren in prentenboeken voor kinderen’