Podcast: wiskundige werken uit de tijd van Christiaan Huygens

De Universiteit Leiden kent een lange geschiedenis van beroemde wiskundigen. In deze podcast laat wetenschapper Jan Vonk zien dat wiskunde altijd in ontwikkeling is, en dat doet hij aan de hand van stukken uit de Bijzondere Collecties.

Zo bespreekt Vonk onder meer een aantal documenten van de illustere Christiaan Huygens (1629 – 1695), die na zijn dood zijn archief naliet aan de Universiteit Leiden. We horen onder meer hoe Huygens tot zijn beroemde slingerformule kwam, en wat huidige wiskundigen nog kunnen leren van zijn denkproces.

Wiskundige Vonk laat je met andere ogen naar deze stukken kijken. Zo valt bijvoorbeeld op dat wiskundigen uit de tijd van Huygens veel meer woorden gebruikten dan formules. En je komt te weten dat de wiskunde geen afgerond verhaal is, maar eerder “een lange trektocht” op zoek naar meer antwoorden.

European City of Science

In 2022 is Leiden de European City of Science. Ook Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) organiseert een uitgebreid programma met activiteiten over de stad van de wetenschap. Er worden tentoonstellingen, wandelingen, blogs, podcasts, boekensalons en talkshows voor het publiek gemaakt, waarbij natuurlijk stukken uit Bijzondere Collecties centraal staan.

Meer afleveringen

De UBLpodcast is beschikbaar via de volgende kanalen: