Universiteit Leiden achtste in duurzaamheidsranking universiteiten en hogescholen

Dit jaar eindigt de Universiteit Leiden op de achtste plaats in de SustainaBul, de duurzaamheidsranking van universiteiten en hogescholen in Nederland. Vorig jaar stond de Universiteit Leiden nog op de 18de plaats.

Liveable Planet en Centrum voor Milieuwetenschappen

De SustainaBul is een initiatief van studentenorganisatie Studenten voor Morgen. Aan deze elfde editie deden 33 instellingen mee. In de ranking wordt gekeken naar de categorieën bedrijfsvoering, onderwijs, onderzoek en best practices. De Universiteit Leiden scoort goed op het gebied van duurzaam onderzoek. Zo is het stimuleringsprogramma Liveable Planet een mooi voorbeeld van multidisciplinair onderzoek op het snijvlak van ecologie en sociale systemen.

Ook het Centrum voor Milieuwetenschappen (CML) is een belangrijke fundering voor de Universiteit Leiden als het gaat om duurzaam onderzoek en het bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken. Daarnaast is in de afgelopen jaren het scala aan studies, keuzevakken en minoren op het gebied van duurzaamheid gegroeid. Voor bedrijfsvoering zijn grote stappen gezet, zoals het gebruik van biologische en lokale producten in de cafetaria, het grotere aanbod vegetarische gerechten en het verduurzamen van veel van onze gebouwen.

Duurzaamste scriptie ook voor Leiden

Tijdens de uitreiking van de SustainaBul is ook de Rachel Carson Afstudeerprijs uitgereikt voor meest duurzame afstudeeronderzoek van 2022. Dit jaar won Sietse Gronheid, student Industrial Ecology (een gezamenlijke master van TU Delft en Universiteit Leiden), met zijn scriptie over transitie-experimenten in de circulaire bouw.

Student Sietse Gronheid wint de Rachel Carson Afstudeerprijs

Duurzaamheidsvisie Universiteit Leiden

Ondanks een mooie plek op de ranglijst is er nog veel waar aan gewerkt kan worden. Zo liggen er nog kansen op het gebied van onderwijs en bedrijfsvoering. Met de duurzaamheidsvisie 2030 herdefinieert de Universiteit Leiden haar prioriteiten en leggen we de ambities voor onszelf hoger. Een belangrijk uitgangspunt is dat de Universiteit Leiden wil dat alle studenten een vak op het gebied van duurzaamheid kunnen volgen. Daarnaast zet de universiteit zich in voor belangrijke energietransitie: toewerken naar CO2-neutrale campussen in 2050.

De SustainaBul moedigt de Universiteit Leiden aan te werken aan de zichtbaarheid van haar inzet op duurzaamheidsprojecten. Dit advies neemt de Universiteit mee. Zij zal zich sterker gaan focussen op haar duurzaamheidscommunicatie.