De dag van Jasper

Jasper Knoester startte op 1 januari als onze nieuwe decaan. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven.

Zondag 22 mei

‘Het is zondag, een ongebruikelijke dag om over te vertellen, maar vandaag is de Leiden Science Family Day! Een uitgelezen gelegenheid om mijn vrouw Xuefei, dochter Jasmijn en zoon Kamiel kennis te laten maken met de faculteit.

Als we begin van de middag aankomen, is het binnen lekker druk en lopen we direct tegen allerlei collega’s aan met hun kinderen. Voorstelrondjes volgen en even lijkt het erop dat we de activiteiten niet eens zullen bereiken, maar na een kwartiertje gaan we dan toch werkelijk los. Eerst een snelle verkenning van het experimentenplein. In Groningen heb ik vaak met de kinderen open dagen bezocht, waar ze hun hart hebben opgehaald aan het maken van gels, tandpasta, Lego-bouwpakketjes, bijzondere wiskundige figuren, enzovoort. Daar zijn ze nu overheen gegroeid, maar het is een groot plezier veel kinderen druk bezig te zien aan de tafels, geholpen door onvermoeibare vrijwilligers.

Met veel aandacht bezoeken we de demonstratie van het Monty Hall-probleem, het befaamde probleem van de drie gesloten deuren. Achter één van de deuren staat een grote prijs staat. Je kiest als deelnemer een deur, de quizmaster opent een andere deur waarachter de prijs niet staat. Moet je wisselen van keuze of niet? Jaren geleden heeft dit veel discussie doen opwaaien in het wetenschapskatern van de NRC. Raar, want het is heel eenvoudig vast te stellen wat statistisch gezien de beste keuze is, zeker met de uitstekende uitleg van Hans Finkelnberg die achter de tafel zit deze dag. De kinderen volgen het met interesse en weten nu wat ze moeten doen als ze ooit in de situatie komen.

‘Mijn gezin wil graag zien waar ik werk en constateert tevreden dat ik het goed heb’

We bezoeken allerlei activiteiten, waaronder de mooie interactieve lezing van Ewine van Dishoeck over de James Webb-ruimtetelescoop, waarna we het schaalmodel in de hal bekijken. De demonstratie van Rino hoe je een banaan als hamer kunt gebruiken, wordt met enig ongeloof gevolgd, waarna het heerlijke perenijs alle twijfel wegneemt. Belangrijk voor mijn gezin is dat we ook mijn kantoor kunnen bezoeken. Zo zien ze eindelijk waar ik mijn dagen in Leiden doorbreng. Tevreden constateren ze dat het een mooi en licht kantoor is en dat er, blijkens de doos met koekjes en chocolaatjes, goed voor me wordt gezorgd. En dat is ook zo!

‘We vonden het zo leuk dat we uitkijken naar de volgende editie’

We bezoeken nog de Leidse Instrumentmakers School, waar de kinderen geprikkeld worden over hun toekomst na te denken, en als slotstuk gaan we naar de Fijnmechanisch Dienst en de Elektronische Dienst. We kijken onze ogen uit en Emiel Wiegers maakt het nog mooier met een demonstratie van de draaibank. De aluminium sleutelhanger ligt nog als aandenken op de eettafel.

We hebben niet alles kunnen doen die dag. Zo misten we de lezingen van Carlo Beenakker, Martina Vijver, Gerard van Westen en Suzan Verberne. En ook de workshops en rondleidingen door de meethal en NeCen hebben we gemist. Niet getreurd, we vonden het zo leuk dat we uitkijken naar de volgende editie.

We sluiten als gezin de dag af met een bezoek aan een basketbalwinkel in Leiden, een wens van Kamiel. Hij volgt de Nederlandse en NBA play-offs op de voet en wil na de verhuizing de overstap maken van voetbal naar basketbal. Helaas is het erg moeilijk om in te stromen in sportclubs in Den Haag en regio. Hier ligt nog een forse uitdaging voor ons.

Het bezoek aan Leiden wordt afgesloten met een diner in een uitstekend restaurant aan een van de Leidse singels, ons aangeraden door Hermen Overkleeft die we toevallig tegen het lijf liepen. Leiden is weer een stukje meer onderdeel van het gezin geworden! Hierna rijden Xuefei en de kinderen terug naar Groningen en blijf ik achter, zodat ik op maandag niet voor dag en dauw de trein in moet, een plezierige bijkomstigheid van deze zeer geslaagde Family Day. Mijn complimenten aan iedereen die hard voor deze dag heeft gewerkt!’