De renovatie van Cluster Zuid kan beginnen: nieuwe stap Humanities Campus

De start van de renovatie van Cluster Zuid heeft lang op zich laten wachten, maar inmiddels is het zover. Op woensdag 8 juni heeft decaan Mark Rutgers met de aannemer Bouwcombinatie Cluster Zuid de sloop en herbouw symbolisch gestart door een dakdeel te slopen.

Na de sloop van het dak en het middelste huisje kan de bouw naar verwachting voor de zomer echt van start gaan. Hoofduitvoerder Peter Geijsen, van Bouwcombinatie Cluster Zuid (bestaande uit Constructif en Kuijpers), vertelt over de volgende stappen in het bouwproject.

De panden aan het Van Eijkhof en Van Wijkplaats waren in augustus 2021 leeg en klaar voor de renovatie, maar beschermde vleermuizen die nestelden in de spouwmuren gooiden roet in het eten. Na verschillende acties om de vleermuizen te verleiden te vertrekken, is het omvangrijke bouwproject nu echt gestart.

Mark Rutgers, decaan Faculteit Geesteswetenschappen: ‘Ik ben erg verheugd dat we nu eindelijk met de ontwikkeling van Cluster Zuid kunnen beginnen. Veertig jaar geleden liep ik hier zelf als student rond. Het is mooi om te zien dat we opnieuw een stap zetten in de ontwikkeling van de Humanities Campus. Ik ben ervan overtuigd dat we een prachtig en duurzaam pand gaan neerzetten, waar docenten, onderzoekers en studenten met plezier kunnen werken en studeren. Ik wens de bouwers een voorspoedige bouw!’

Slopen en bouwen

Op de bouwplaats werken inmiddels 30 mensen. Peter Geijsen, hoofduitvoerder, is dagelijks vanaf 06.15u aanwezig. Hij vertelt over de stand van zaken: ‘We zijn nagenoeg klaar met het asbest saneren. De volgende stap is het demonteren van de daken en dak-opbouwen. Dit is een uitdagende klus, en de uitdaging zit hem met name in de beperkte werkruimte, deze bouwlocatie is kleiner dan we gewend zijn. Bijzonder aan het hele project is dat de huidige vorm van het pand grotendeels intact moet blijven.’

Vanaf begin juli start de echte bouwfase. Hoewel sloop en bouw ook dan nog door elkaar lopen. Peter: ‘In juli gaan we nieuwe vloeren in het pand op de hoek Maliebaan en Groenhovenstraat aanbrengen, maar we zijn dan ook bezig met het demonteren van het middelste huisje. We zullen geleidelijk met steeds meer mensen op de bouwplaats zijn, op het piekmoment mogelijk met 100 tot 125 mensen.’

Peter ziet veel mooie hoofdpunten in dit lange renovatieproject, maar kijkt vooral uit na de fase nadat het betonwerk gereed is. ‘Het is mooi om dan op het hoogste punt het Atrium GLAS dak te plaatsen. En zodra dat is geplaatst en het pand waterdicht is, kan de afbouw starten’, aldus Peter. Het nieuwe pand zal naar verwachting in 2024 in gebruik genomen worden.

Nieuwsgierig naar hoe het pand eruit gaat zien, wie er komt werken en welke voorzieningen er komen? Bekijk het hier.

Humanities Campus

Cluster Zuid wordt gerenoveerd om moderne en duurzame huisvesting te bieden aan de groeiende Faculteit Geesteswetenschappen. Het pand is het derde gebouw, na het P.J. Veth-gebouw en het Arsenaal, dat als onderdeel van de Humanities Campus wordt ontwikkeld. Het nieuwe pand wordt ook ingericht volgens de universitaire werkpleknorm. In overleg met het instituut wordt een traject opgestart om een goede en prettige werkomgeving voor de medewerkers neer te zetten.

Heb je nog vragen? Stuur dan een mail naar hc-info@hum.leidenuniv.nl.