Video: Feiten en fabels van veerkracht na jeugdtrauma

Anne-Laura van Harmelen, hoogleraar Brein, Veiligheid en Veerkracht spreekt op maandag 27 juni aanstaande haar oratie uit met de titel ‘Veerkracht bestaat niet’. Haar oratie gaat over veerkracht na jeugdtrauma.

Wat betekent veerkracht na jeugdtrauma?

Jeugdtrauma is ontzettend veel voorkomend: 1 op de 2 jongeren en kinderen die wereldwijd opgroeien, maakt weleens iets heel naars mee. Jeugdtraumatische ervaringen in de kindertijd kunnen een langdurig negatief effect hebben op deze jongeren. Het is een van de sterkste voorspellers voor mentale problemen in de adolescentie. Daarom is het ontzettend belangrijk dat we beter begrijpen hoe we veerkracht kunnen versterken bij kwetsbare jongeren die jeugdtraumatische ervaringen hebben. Omdat te doen, moeten we wel eerst weten wat veerkracht na jeugdtrauma nu eigenlijk betekent en wat het niet betekent.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

In haar oratie op maandag 27 juni had Anne-Laura van Harmelen het over de feiten en fabels van veerkracht na jeugdtraumatische ervaringen. Download de oratie Veerkracht bestaat niet ››